Menurut laporan portal Oddity Central, Jambatan Kuandinsky yang terletak di wilayah Trans-Baikal sepanjang 570 meter dan selebar kira-kira dua meter sering digunakan pengguna kenderaan untuk melintasi Sungai Viltim.
Tambah laporan itu, jambatan berkenaan tidak mempunyai penghadang tepi yang boleh menghalang kenderaan terjatuh ke sungai yang membeku, selain hanya diperbuat daripada campuran struktur logam dan kayu yang sudah mereput.
Jelas laporan tersebut, pada asalnya jambatan itu dibina sebagai landasan kereta api tetapi tidak dibuka secara rasmi menyebabkan kira-kira 1,500 penduduk di kampung Kuanda menggunakan kemudahan berkenaan untuk melintasi sungai terbabit.
“Disebabkan Jambatan Kuandinsky tidak pernah dirasmikan, tiada kerja-kerja pembaikan dilakukan sejak dibina kira-kira 30 tahun lalu.
“Malah keadaan cuaca sejuk dan perubahan masa menyebabkan jambatan itu selalu rosak, lebih-lebih lagi apabila kenderaan berat melintasinya,” kata laporan tersebut.
Melintasi jambatan itu pada musim sejuk merupakan satu cabaran, terutamanya melibatkan kenderaan berat yang mudah tergelincir disebabkan jalan yang licin.
Meskipun dianggap berbahaya, tiada sebarang insiden kematian dilaporkan di Jambatan Kuandinsky sejak ia mula digunakan oleh orang ramai.