Pages

Wednesday, October 28, 2015

45 tahun hidup tanpa jiran


45 tahun hidup tanpa jiran
45 tahun hidup tanpa jiran
27 OKTOBER 2015

SEJAK 45 tahun lalu, Martin, 79, dan Sinforosa Colomer, 82, menjadi satu-satunya penduduk La Estrella, sebuah perkampungan yang ditinggalkan di Sepanyol.

Peneman mereka hanyalah haiwan peliharaan seperti ayam, kucing dan lebah.

Menurut sumber, ribut pada tahun 1883 meragut nyawa hampir separuh penduduk kampung dan memusnahkan sekurang-kurangnya 17 rumah. Sejak itu, penduduk tempatan mula meninggalkan rumah mereka.

“Terdapat kira-kira 150 hingga 200 orang tinggal di sini sebelum ini. Kami ada guru, kakitangan profesional dan Datuk Bandar. Namun, dalam tempoh setahun hingga dua tahun, hampir semua orang berpindah keluar.

“Ramai bertanya bagaimana kami boleh hidup dalam keadaan begini. Banyak perkara boleh dilakukan dengan haiwan peliharaan dan pokok ceri kami. Kadang kala ada juga yang datang melawat pada hujung minggu,” menurut Martin.

Hari ini, Martin dan Sinforosa tinggal dalam keadaan sederhana tanpa kemudahan telefon, televisyen, elektrik dan air. Kereta lama yang dimiliki digunakan untuk membawa mereka ke bandar terdekat terletak sekurang-kurangnya 25 kilometer. – Oddity Central

No comments: