Pages

Friday, August 21, 2015

Harta Karun Sepanyol Abad Ke-18 Ditemui Di Florida Amerika Syarikat


Diterbitkan: Khamis, 20 Ogos 2015 7:43 PM
Inilah rupa syiling emas Sepanyol abad ke-18 yang ditemui oleh pencari harta karun di perairan Florida, Amerika Syarikat hujung Julai lalu. Nilai semasa harta karun berkenaan melebih AS$4 juta.

MIAMI: Pencari harta karun telah menemui kepingan syiling emas Sepanyol era abad ke-18 yang kini dianggarkan bernilai AS$4.5 juta di pasaran semasa.
Menurut laporan BBC, sejumlah 350 kepingan syiling emas telah ditemui dan dikutip berhampiran pantai Florida.
Emas berkenaan tidak terusik selama lebih 300 tahun sehinggalah ia ditemui hujung bulan lalu.
Syiling emas berkenaan merupakan sebahagian daripada kargo milik 11 kapal Sepanyol yang tenggelam ketika ribut petir ketika dalam perjalanan pulang dari Cuba ke Sepanyol semula.
Ini adalah penemuan terbesar kedua tahun ini. Jun lalu, para pencari harta karun telah menemui 50 keping wang syiling emas yang dianggarkan bernilai AS$1 juta.
Menurut laporan BBC itu lagi, 350 kepingan wang syiling emas yang baru ditemui itu adalah di kawasan air cetek tidak jauh dari pantai dan ditembusi pasir.
Di bawah undang-undang negeri Florida, kerajaan negeri mempunyai hak sehingga 20% ke atas sebarang keuntungan daripada hasil jualan harta karun yang ditemui di perairannya.
Pencari harta karun yang menemui syiling emas itu, William Bartlett dipetik oleh akhbar-akhbar tempatan sebagai berkata, dia hanyalah seorang pencari harta karun yang sentiasa bermimpi akan satu hari menemui harta sebegini rupa. Dia enggan mendedahkan berapakah jumlah yang akan diperolehinya hasil daripada penemuan tersebut.
Sementara itu, Brent Brisben, yang diberi hak perlesenan untuk mencari harta karun dari kapal Sepanyol itu pula berkata, antara artifek lain yang ditemui oleh pasukannya ialah sembilan keping syiling emas Sepanyol yang jarang-jarang ditemui dan memiliki nilai yang tinggi di pasaran semasa.
Setakat ini hanya terdapat 20 keping syiling emas dari siri berkenaan yang masih wujud di dunia sehingga yang terbaru ditemui Julai lalu.
"Kepingan syiling emas ini adalah edisi terhad yang dibuat atas arahan Raja Sepanyol," kata Brisben.

No comments: