Pages

Monday, July 14, 2014

Xinjiang: Pelajar diugut buang universiti jika puasa


HARAKAHDAILY | .


(Pelajar dipaksa makan oleh pensyarah sebelum masuk ke kelas)
CHINA: Pelajar Islam di Xinjiang berhadapan ugutan buang universiti atau hilang peluang kerjaya jika berpuasa dalam bulan Ramadan ini.

Sebuah universiti di Kashgar melakukan rutin memaksa pelajar makan di hadapan pensyarah mereka sebelum memulakan kelas setiap hari bagi memastikan mereka tidak berpuasa.

Jika pelajar enggan, mereka akan diusir dan dinafikan untuk menerima ijazah mahupun diploma.

Menurut seorang pelajar, kakitangan pentadbiran universiti turut memberikan air botol dan makanan kepada pelajar Islam pada siang hari.

Merka juga akan mencatat nama pelajar yang enggan mengambil pemberian tersebut.

Pihak berkuasa China sebelum ini melarang penjawat awam, guru dan pelajar berpuasa khususnya di wilayah Xinjiang.

Mereka juga telah mengarahkan restoran ditutup pada waktu malam, dan mengancam denda bagi mereka yang tidak mematuhi arahan itu.

Kerajaan China mendakwa, kempen melarang puasa ini adalah sebagai usaha menangani apa yang dianggap "perbuatan pengganas" oleh minoriti Muslim Uygur.

Ianya ekoran berlaku pertempuran di sebuah pasar di Urumqi, sebuah stesen kereta api di Kunming, dan di Dataran Tiananmen.

Bagaimanapun kumpulan hak asasi manusia melihat larangan tersebut adalah cubaan menindas dan mencabul hak beragama golongan minoriti Islam itu. - HARAKAHDAILY 14/7/2014

No comments: