Pages

Sunday, May 25, 2014

'Sanggul' daripada rambut pusaka


PEMAKAIAN rambut pusaka ini juga sebagai tanda menghormati roh nenek moyang mereka.
SIAPA sangka, golongan remaja perempuan dari keturunan Miao yang tinggal di daerah Guizhou, barat daya China memiliki tradisi unik iaitu menjadikan rambut nenek moyang mereka yang sudah meninggal dunia sebagai sanggul yang merupakan lambang perhiasan peribadi.
Secara turun temurun, sejak dari kanak-kanak, mereka diajar untuk tidak membuang rambut yang gugur apabila disikat tetapi sebaliknya mengumpul dan menyimpan rambut tersebut bagi dijadikan perhiasan kepala untuk dipakai dalam upacara perayaan tertentu.
Malah, mereka turut menggunakan tanduk haiwan bagi membentuk sanggul tersebut supaya kelihatan lebih kemas. Bagi pembaca .com, bukan rambut sahaja yang diwarisi, tetapi setiap benang dan aksesori yang digunakan untuk upacara perayaan itu juga menjadi tradisi yang diamalkan sehingga kini.
Justeru, tidak hairanlah, apa yang dihias oleh mereka sudah berusia beratus-ratus tahun. Mengikut kepercayaan kaum Miao, tradisi membuat sanggul ini dikatakan sebagai satu bentuk penghormatan kepada nenek moyang yang telah meninggal dunia.
Meskipun, minoriti Miao hanya memiliki lebih kurang 5,000 orang sahaja di dalam negara yang memiliki populasi penduduk 1.3 bilion di dunia, tradisi ini tetap diteruskan dan bagaikan 'tidak lapuk ditenggelami zaman'.
Demi memastikan rambut pusaka tersebut sentiasa berkilat dan sihat, setiap gumpalan rambut itu akan dicelup untuk kerja-kerja pembersihan dan dikendalikan secara berhati-hati.
Pokoknya, apa yang membuatkan tradisi ini kelihatan unik adalah perhiasan rambut ini akan diwarisi secara turun temurun oleh anak perempuan daripada ibu mereka sejak mereka kecil lagi.
Seorang pakar budaya di China, Shu Tu, 27, berkata, rambut yang digunakan dalam majlis perkahwinan dan upacara perayaan secara tradisinya turut dilakukan oleh golongan lelaki tetapi semakin kurang diamalkan masa kini.
"Tradisi ini tetap berterusan dalam kalangan anak perempuan. Rambut yang diperoleh itu bukan sahaja terhad daripada nenek dan ibu mereka, malah turut melibatkan rambut nenek moyang mereka daripada salasilah keturunan yang lebih awal dan kemudiannya ditenun bersama.
"Pada pandangan saya, ia mungkin berasal daripada pemakaian tanduk lembu yang dianggap haiwan suci pada zaman dahulu oleh penduduk luar bandar. Tetapi kini rambut itu bukan sahaja digunakan untuk menghias tanduk tersebut malah menjadi simbol penghormatan terhadap nenek moyang," katanya.
Tambahnya, bagi sesetengah orang, sejarah mereka tertulis di dalam buku tetapi bagi masyarakat Miao, sejarah mereka terletak di atas kepala.- DHIYA'ZULHILMI DAUd


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140524/lu_01/Sanggul-daripada-rambut-pusaka#ixzz32fyCEWmQ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: