Pages

Sunday, May 25, 2014

Drone diguna hantar pizza


Syarikat makanan segera Francesco’s Pizzeria menghantar pesanan kepada pelanggan menggunakan drone. - AGENSI
MUMBAI 24 Mei - Sebuah restoran rantaian makanan segera di sini, berjaya menghantar pesanan kepada pelanggan menggunakan sebuah pesawat tanpa pemandu atau drone, baru-baru ini.
Laman web Daily Mirror melaporkan, Ketua Eksekutif Francesco's Pizzeria, Mikhel Rajani mendakwa mereka merupakan syarikat makanan segera pertama di dunia menggunakan perkhidmatan tersebut.
"Sebelum ini semua orang pernah membaca tentang syarikat dalam talian iaitu Amazon yang merancang untuk menggunakan drone bagi menghantar pesanan kepada pelanggan mereka.
"Kami telah mendahului mereka apabila berjaya menghantar pizza kepada pelanggan kami yang tinggal dalam jarak 1.5 kilometer pada 11 Mei lalu, ... ia merupakan satu kejayaan yang membanggakan," jelas Mikhel.
Menurutnya, drone berbentuk empat segi dan berharga 1,100 pound (RM5,944) itu, boleh membawa pesanan dalam pelbagai situasi, sama ada di atas darat atau pada kedudukan yang tinggi.
Bagaimanapun, ujarnya, drone berkenaan hanya boleh terbang dalam lingkungan kawasan 8 kilometer sahaja, sebelum baterinya kehabisan.
"Saya berharap pihak berkuasa Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat akan dapat membantu kami menambah baik drone ini pada tahun depan," katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140525/lu_06/Drone-diguna-hantar-pizza#ixzz32fxXt900
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: