Pages

Tuesday, May 27, 2014

Nasib lelaki didera


LONDON 26 Mei - Satu kajian yang dijalankan oleh badan amal ManKind Initiative bagi mempromosikan kempen #ViolenceIsVioence di laman sosial Twitter mendapati, faktor jantina pelaku memainkan peranan penting dalam mempengaruhi reaksi masyarakat terhadap kes keganasan rumah tangga.
Laman web Mail Online melaporkan, keputusan itu diperolehi selepas badan amal tersebut, melakukan kaji selidik dengan melakonkan kes keganasan rumah tangga di tempat awam melibatkan dua orang individu yang menyamar sebagai pasangan kekasih.
Dalam kaji selidik yang pertama, pelakon lelaki terbabit bertindak menyerang pelakon wanita berkenaan dengan melakukan perbuatan agresif terhadapnya.
Seperti dijangka, mereka yang menyaksikan kejadian itu segera memberi reaksi membantu wanita tersebut, dengan ada seorang wanita berkata: "Jika kamu tidak menghentikan kelakuan ini, kami tidak akan teragak-agak untuk menghubungi pihak polis".
Kaji selidik seterusnya dilakukan de­ngan menggunakan pelakon yang sama, namun pelakon wanita pula yang bertindak agresif terhadap pelakon lelaki.
Reaksi yang dipamerkan oleh masyarakat begitu mengejutkan, tiada seorang pun pergi untuk membantu lelaki tersebut, sebaliknya mereka lebih gemar memerhatikan dan ketawa melihat kejadian itu.
Video tersebut dibuat selepas penyanyi rap terkenal, Jay-Z ditum­buk dan ditendang oleh adik isterinya iaitu Solange Knowles di New York baru-baru ini.
ManKind Initiative yang berpusat di Taunton, Somerset, England, ditubuhkan untuk memberi sokong­an kepada kaum lelaki yang menjadi mangsa keganasan rumah tangga.
Kajian yang dijalankan oleh ManKind Initiative mendapati, 38 peratus mangsa keganasan rumah tangga adalah lelaki


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140527/lu_09/Nasib-lelaki-didera#ixzz32rfGJALv
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: