Pages

Saturday, April 5, 2014

Gereja dibenar menjadi masjid


SYRACUSE, New York 4 April - Majlis Perbandaran New York memberi kebenaran kepada kumpulan penduduk Islam di kota ini untuk menanggalkan enam batang salib di atas menara bekas sebuah geraja Katolik di Syracuse, yang telah kosong untuk dijadikan masjid.
Kira-kira 200 orang penduduk menurunkan tandatangan mereka dalam satu petisyen melalui dalam talian bagi menggesa Lembaga Pemeliharaan Tanda Tempat di Syracuse untuk mengetepikan permohonan pemilik baharu gereja itu, North Side Learning Center untuk menanggalkan serta membina pagar sepanjang 1.8 meter di kawasan gereja itu.
Sebelum undian dijalankan, Pengerusi jawantankuasa pengubahsuaian gereja itu, Don Radke berkata, majlis perbandaran itu tidak boleh campur tangan dalam sesuatu keputusan melibatkan kebebasan agama.
Sebahagian daripada mereka yang hadir pada mesyuarat itu berbelah-bahagi, ada yang menentang dan sebahagian lagi menyokong cadangan untuk mengubah gereja itu, lapor laman web Post-Standard.
Mereka yang menandatangani petisyen tersebut termasuk penduduk tempatan dan bekas jemaah gereja itu menyatakan bahawa bekas gereja Holy Trinity Catholic Church merupakan mercu tanda di kawasan kediaman itu, yang dibina oleh pendatang Jerman kira-kira 100 tahun lalu, dan tindakan menanggalkan salib-salib tersebut akan mencacatkan seni bina bangunan tersebut.
Gereja tersebut ditutup pada 2010 dan jemaah di gereja itu digabungkan dengan gereja St. John ekoran kemerosotan jemaah di situ kerana ramai penduduk di bandar itutelah berpindah ke luar bandar.
North Side Learning Center, sebuah organisasi sukarela yang menyediakan program celik huruf kepada pendatang telah membeli gereja dan sekolah di situ pada harga AS$150,000 (RM492,224) pada Disember lalu.
Pengarah pusat itu, Yusuf Soule berkata, salib-salib tersebut perlu ditanggalkan kerana umat Islam melarang menyembah berhala atau simbol.
Satu laporan oleh Liga Penduduk Onondaga berkata, terdapat lebih 7,200 pendatang menetap di bandar Syracuse sejak lebih 10 tahun lalu, dengan majoriti daripada mereka datang dari Burma, Bhutan dan Somalia. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140405/lu_05/Gereja-dibenar-menjadi-masjid#ixzz2xxgoDRhJ
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: