Pages

Saturday, February 15, 2014

Misteri 'tangisan di kubur'


SEORANG penduduk mengusir orang luar yang datang ke kawasan perkuburan TPU Sunan di Kampung Kertapati di Palembang, baru-baru ini. - AGENSI
PALEMBANG, Sumatera Selatan - Tindakan orang ramai yang terus menerus mengunjungi kawasan perkuburan di TPU Sunan di sini, mengundang rasa kesal penduduk Kampung Kertapati, selepas kawasan itu didakwa mengeluarkan suara tangisan pada waktu malam.
Bagaimanapun, tinjauan Tribunnews.com mendapati, penduduk kampung di situ menyifatkan berita kubur di TPU Sunan menangis adalah khayalan semata-mata.
Malah, penduduk yang tinggal berhampiran kawasan itu turut kesal selepas penyebaran berita yang menurut mereka adalah tidak benar.
"Itu suara anjing, saya dengar sendiri. Bahkan, setiap malam, ada saja kumpulan anjing merayau di kawasan perkuburan itu.
"Oleh itu, suara tangisan di kuburan yang didakwa orang ramai adalah tidak benar sama sekali,'' kata Okta, 16, yang tinggal berhampiran kawasan perkuburan itu.
Perkara sama turut dinyatakan dua penduduk kampung, Zulkarnaen, 40, dan Sumardi, 37.
Menurut kedua-dua penduduk itu, khabar angin itu bermula selepas ada kanak-kanak yang terdengar suara anjing pada malam hari sebelum berita itu mula tersebar dengan mengatakan terdapat suara tangisan di kubur tersebut.
"Sudah tentu isu ini sangat merisaukan, kami warga yang tinggal di sini amat terganggu dengan berita yang tidak ada sumber ini.
"Tolong beritahu kepada penduduk lain bahawa perkara ini tidak benar,'' kata Zulkarnaen.
Sementara itu, tinjauan Tribunnews.com mendapati, kawasan perkuburan TPU Sunan terus menjadi perhatian orang ramai yang mengetahui tentang berita tersebut.
Orang ramai kemudiannya diarahkan beredar oleh penduduk berikutan kehadiran mereka hanya mengundang kesesakan lalu lintas dan membuat penduduk menjadi risau. - AGENSI


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20140215/lu_08/Misteri-tangisan-di-kubur#ixzz2tL1B57Wl
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: