Pages

Sunday, March 17, 2013

Tiga angkasawan ISS mendarat di Kazakhstan




ANGKASAWAN NASA, Ford (kanan) dan kosmonaut Rusia, Novitskiy serta Tarelkin (kiri) ditutup dengan selimut selepas keluar daripada kapsul Soyuz di timur laut bandar Arkalyk, Kazakhstan kelmarin.


ARKALYK - Tiga angkasawan selamat kembali ke Bumi dari Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) semalam apabila kapsul angkasa lepas Rusia yang membawa mereka mendarat di kawasan padang rumput steppe di Kazakhstan, kata pusat kawalan misi berkenaan.
"Pendaratan berlaku!," kata pusat kawalan misi di Rusia yang disiarkan oleh Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Amerika (NASA).
Beberapa pasukan penyelamat kemudian bergegas untuk mencari kapsul Soyuz yang membawa angkasawan NASA, Kevin Ford dan dua jurutera penerbangan Rusia, Oleg Novitskiy serta Evgeny Tarelkin.
"Semua kru itu berasa normal semasa penerbangan dan pendaratan, angin mereka juga baik," kata beberapa agensi berita Rusia yang memetik kenyataan komentator rasmi pusar kawalan misi tersebut yang dikenali sebagai Ekspedisi 34.
Ketiga-tiga angkasawan itu mendarat dalam cuaca mendung pada pukul 7.06 pagi di timur laut bandar ini semalam.
Mereka sebelum ini berada di ISS yang berharga AS$100 bilion (RM312 bilion) itu selama 144 hari sejak Oktober tahun lalu.
Kini, tinggal tiga angkawan yang mengendalikan stesen angkasa lepas tersebut yang diketuai oleh warga Kanada, Chris Hadfield.
Mereka akan berada di ISS hingga Mei depan. - Agensi


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0317&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_03.htm#ixzz2Nk9VfiF6 
Hakcipta terpelihara 

No comments: