Pages

Sunday, March 17, 2013

Pope baru dikecam membisu

Foto
Jorge Mario Bergoglio

Buenos Aires: Kumpulan hak asasi kemanusiaan Argentina semalam berusaha mencari bayi dicuri ketika “Perang Kotor” negara itu dengan menuduh Pope Francis yang baru dilantik gagal bersuara menentang bekas pemerintah tentera negara itu.

Organisasi Grandmothers Plaza de Mayo yang diasaskan pada 1977 untuk membantu mencari kanak-kanak diculik ketika era tentera. Kata Jorge Mario Bergoglio, Francis tidak melakukan yang terbaik untuk membantu mangsa yang dinafikan hak mereka. Perang Kotor Argentina menyaksikan 30,000 orang maut atau hilang dari 1976 hingga 1983 dikaji secara terperinci.


Kelmarin, Vatican menolak dakwaan Francis gagal melakukan yang terbaik untuk melindungi dua paderi yang diculik dan diseksa ketika pemerintahan tentera ketika dia menjadi ketua paderi di Argentina pada waktu itu. Bagaimanapun, ketua Grandmothers Plaza de Mayo, Estela Carlotto, menyertai sebilangan pengkritik yang mengecam pope baru itu.

“Grandmothers sudah memberi teguran kepada pope baru itu.


“Dia tidak pernah bercakap mengenai masalah mereka yang hilang ketika pemerintahan tentera dulu dan 30 tahun sudah berlalu sejak negara ini mengamalkan demokrasi,” katanya.


Anak perempuan Estela, Laura diculik dan dibunuh selepas dibawa ke pusat tahanan rahsia. Bayi lelaki dilahirkannya ketika ditahan tidak pernah ditemui. - AFP



No comments: