Pages

Wednesday, November 28, 2012

Jet Syria bedil pangkalan pemberontak dekat Turki

Sebahagian pelarian Syria yang melarikan diri dilihat berada di kawasan kampung Atme, sempadan Turki yang berhampiran dengan wilayah Idlib, Syria, kelmarin. - AFP
BUKULMEZ, Turki 27 Nov. - Jet-jet tempur Syria melancarkan beberapa serangan ke arah ibu pejabat pemberontak berdekatan sempadan Turki semalam, namun serangan itu tersasar.
Serangan ke atas pangkalan Tentera Pembebasan Syria (FSA) di Atima, dua kilometer dari sempadan itu, berlaku sehari sebelum Turki dan pegawai-pegawai Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dijangka memulakan penilaian bagi menentukan lokasi sesuai menempatkan peluru berpandu Patriot di negara ini.
Turki yang merupakan penyokong kuat pemberontak yang menentang Presiden Bashar al-Assad, berulangkali melancarkan serangan jet sekitar sempadan sebagai tindak balas kepada bedilan mortar Syria yang jatuh ke kawasan negara ini ketika pertempuran berlaku antara tentera kerajaan dan pemberontak.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Luar_Negara/20121128/lu_04/Jet-Syria-bedil-pangkalan-pemberontak-dekat-Turki#ixzz2DTNai8Uq
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments: