Tentera AS afghanistan
Seramai 10,000 anggota tentera AS kekal di Afghanistan bagi tujuan latihan keganasan hingga 2014.
WASHINGTON - Amerika Syarikat (AS) mengambil keputusan mengekalkan 10,000 tentera AS di Afghanistan selepas operasi tempur di bawah Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) tamat pada 2014.

The Wall Street Journal melaporkan, rancangan itu dicadangkan oleh Komander Tentera Antarabangsa AS di Afghanistan, John Allen bagi tujuan latihan tangani keganasan.

“Kira-kira 67,000 tentera AS dikerahkan ke Afghanistan bersama 37,000 tentera gabungan dan 337,000 askar tempatan serta polis bagi membentuk Anggota Keselamatan Afghanistan (ANSF),” katanya.

Menurutnya, AS tidak berhasrat mencari pangkalan tetap di Afghanistan tetapi tetap menjamin keselamatan, negara itu daripada dicerobohi terutama dari negara kejiranan.

Sementara itu, Presiden Afghanistan Hamid Karzai berkata, pihaknya sentiasa bersedia dengan kehadiran tentera AS selagi mereka patuh di bawah bidang kuasa Mahkamah Afghanistan.

Bagaimanapun, penganalisis pertahanan luar percaya, misi latihan itu memerlukan kehadiran tentera AS dalam skala lebih besar iaitu melebihi 30,000 anggota. - AFP