Pages

Saturday, October 20, 2012

18 sekeluarga maut dalam serangan jet tentera Syria

DAMSYIK - Dalam nada suara tenang, Sheikh Mohammed Fardoun menyenaraikan nama saudara-maranya, 18 kesemuanya, yang terbunuh dalam serangan jet pejuang MiG tentera Syria semalam yang menyasarkan bandar utara Maaret al-Numan.

“Fatma Assam Haji Khamis, Abdel Aziz Haji Khamis, Abu Abdel Azziz Haji Khamis, Hassan Haji Khamis," katanya kepada CNN melalui satu wawancara telefon.

"Sebaik sahaja kita mendengar bunyi daripada serangan, saya berlari keluar di jalan dan mendapati rumah mak cik saya sudah menjadi seperti dataran," kata Fardoun.

"Keadaan itu tidak boleh digambarkan. Apa yang anda lihat di TV dan di YouTube tidak boleh menggambarkan jenayah ini. Bangunan ini telah benar-benar diratakan," katanya lagi.

Fardoun sambung, “saya tidak boleh bercakap kepada anda tentang apa yang saya berlaku.”

“Saya mempunyai nama-nama saudara-mara saya dan saya menerima takdir Tuhan, tetapi saya hanya di sini untuk memberi anda maklumat ini sahaja. Saya tidak boleh bercakap lebih dari itu,” katanya.

Tidak ada kata-kata yang boleh menggambarkan video yang dimuat naik di YouTube yang dihantar kepada CNN, sekali gus menyokong kenyataan Fardoun berhubung serangan rambang yang membunuh banyak nyawa itu.

Ia menunjukkan penduduk memanjat timbunan runtuhan untuk mencari mangsa.

Menurut seorang jurukamera,serangan itu turut meranapkan bangunan masjid.

Kejadian ini memperlihatkan sifat berat sebelah pemberontak yang bermula pada Mac 2011, di mana ia bertukar menjadi perang saudara dan mencabar usaha dunia untuk mendamaikannya.

Menurut jurucakap Kementerian Luar Syria, Jihad Makdiss dan General Tentera Bebas Syria, mereka terbuka kepada cadangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan terbuka kepada cadangan Duta khas PBB-Liga Arab ke Syria, Lakhdar Brahimi untuk gencatan senjata semasa cuti Aidiladha yang bermula pada 25 Oktober.

Tetapi pengumuman itu tidak menarik perhatian penduduk Maaret al-Numan.

"Adakah ini masa untuk bersetuju dengan gencatan senjata?" soal seorang lelaki di hadapan kamera.

"Adakah anda memegang kuasa memadamkan api?

"Kami mempertahankan rakyat kami daripada menggunakan peluru. Daripada bersetuju untuk gencatan senjata sementara, pergi berunding tentang zon larangan terbang. Anak-anak kami dibunuh! Pergi tubuhkan tiada zon terbang,” katanya.

Sementara yang lain pula berkata, "dunia perlu untuk berhenti berbohong.Cukuplah berbohong! Cukup, anda Islam! Demi ALLAH, mereka adalah pendusta. Semua cendekiawan-cendekiawan Islam berbohong.”

Sementara seorang jurukamera berkata "bau mayat di serata kawasan.”

“Lihatlah ini, negara Arab dan orang Islam. Rumah ALLAH akan dimusnahkan,” katanya.

Menurut jurucakap pejabat media, Majlis Kepimpinan Tentera, kira-kira 25 orang mati dalam serangan itu.

Lima belas daripadanya terbakar dan tidak dapat dikenal pasti.

Menurutnya, operasi pemulihan sedang berjalan termasuk menggali kawasan-kawasan yang menjadi sasaran.

Selama lebih seminggu, Maaret al-Numan telah menjadi tapak pertempuran antara pemberontak dan tentera Syria yang mengambil alih kawalan lebuh raya yang menghubungkan Aleppo ke Damsyik.

Serangan itu datang pada hari yang sama apabila Avaaz, sebuah kumpulan aktivis antarabangsa, melaporkan bahawa pasukan kerajaan telah menculik beribu-ribu orang awam dalam tempoh 19 bulan yang lalu.

Avaaz melaporkan bahawa sekurang-kurangnya 28,000 orang telah "hilang secara paksa."

Sekurang-kurangnya 230 orang terbunuh dalam insiden semalam, 53 daripada mereka di Idlib.

No comments: