Pages

Thursday, September 13, 2012

Makanan berlemak tingkat risiko barah payu dara




 
Washington: Wanita hamil perlu berhati-hati dengan diet kerana pengambilan banyak makanan berlemak meningkatkan risiko anak dan cucu perempuan mereka menghidap barah payu dara.

Penyelidik percaya diet tidak sihat boleh mengubah suai sel bayi belum lahir dan generasi seterusnya secara kekal. Ia menjelaskan, mengamalkan pemakanan sihat ketika hamil boleh mengurangkan paras barah payu dara, jenis barah paling biasa di United Kingdom yang menyerang satu dalam lapan wanita ketika hayat mereka.
Saintis di Universiti Georgetown di Washington DC memberi makan tikus bunting dengan diet normal atau makanan tinggi lemak.

Berisiko tinggi dapat barah

Bagi haiwan yang diberi diet berlemak, anak dan cucu betina yang diberi makan secara normal, didapati mempunyai risiko tinggi mendapat tumor barah payu dara.
Makanan berlemak dikaitkan dengan paras tinggi hormon estrogen. Sekumpulan tikus yang diberi makanan berlemak juga diberi estrogen tambahan, memberi kesan kepada tiga generasi seterusnya.
Ketika kajian itu belum disahkan pada manusia, ketua penyelidik, Dr Sonia de Assis, berkata: Apa yang dimakan oleh ibu atau terdedah ketika kehamilan boleh meningkatkan risiko anak perempuannya menghidap barah payu dara.
Agensi

No comments: