Pages

Sunday, September 9, 2012

EU fikir campur tangan di Syria

REYNDERS berpendapat konflik Syria kian parah.
REYNDERS berpendapat
konflik Syria kian parah.
 
PAPHOS (Cyprus): Peningkatan konflik di Syria menimbulkan persoalan mengenai “tanggungjawab untuk campur tangan” di negara itu, kata Menteri Luar Belgium, Didier Reynders, semalam.
Menurut Reynders, Eropah kini berasa konflik di Timur Tengah itu menjadi perang saudara yang semakin mendalam.

“Timbul persoalan sama ada kita membiarkan perang saudara ini - yang semakin ganas - untuk berterusan, atau perlu mengambil tanggungjawab campur tangan,” katanya kepada media.

Reynders memberi komen ketika Persidangan Menteri Luar Kesatuan Eropah (EU) selama dua hari di Cyprus yang terletak kira-kira 100 kilometer dari Syria.

Kelmarin, Menteri Luar EU menggesa supaya bantuan besar-besaran ditingkatkan kepada orang awam di Syria ekoran kemungkinan berlaku krisis kemanusiaan di negara berkenaan.

Krisis di Syria juga boleh memberi kesan kepada keselamatan Eropah. Reynders berkata, EU perlu memikirkan sama ada terus kekal dalam rangka kerja Majlis Keselamatan PBB dan veto atau sebaliknya.


“Jika kita bertindak dalam batasan itu, ia untuk selama mana?” katanya. Majlis Keselamatan PBB cuba memberikan tekanan tambahan ke atas Damsyik dalam tiga usul dikemukakan sebelum ini tetapi digagalkan melalui kuasa veto dua anggota tetap badan itu, China dan Russia. - AFP

No comments: