Pages

Monday, August 13, 2012

Tentera, polis dilarang sertai pilihan raya

Brigadier Jeneral Hartind Asrin, jurucakap Kementerian Pertahanan Indonesia.
Brigadier Jeneral Hartind Asrin, jurucakap Kementerian
 Pertahanan Indonesia.

Indonesia dakwa negara boleh berpecah jika pasukan keselamatan ambil bahagian 

Jakarta: Kementerian Pertahanan Indonesia semalam mengumumkan bahawa anggota tentera dan polis tidak akan dibenarkan mengambil bahagian dalam pilihan raya 2014, berikutan keadaan politik negara itu masih terlalu rapuh untuk membolehkan pasukan keselamatan menyertainya.
Jurucakap Kementerian Pertahanan, Brigadier Jeneral Hartind Asrin berkata keadaan sekarang amat berisiko untuk membenarkan anggota tentera dan polis dicalonkan dalam pilihan raya.

“Jika anggota keselamatan mengambil bahagian dalam pilihan raya sekarang, negara akan berpecah,” katanya sambil menambah perang saudara boleh berlaku jika tentera dan polis bertelagah berikutan pandangan politik yang berbeza.

Indonesia mempunyai 400,000 askar dan disokong 60,000 kakitangan awam. manakala pasukan polis mempunyai 408,000 pegawai dengan sokongan 30,000 anggota awam.

Anggota keluarga mereka dan pegawai yang sudah bersara dibenarkan mengundi, manakala mereka yang masih dalam perkhidmatan dilarang mengundi atau menyertai parti politik.

Hartind berkata buat masa ini, Indonesia tidak mempunyai persekitaran sesuai untuk memastikan keselamatan dan keamanan negara.
Beliau juga merujuk mengenai jawatan di dalam tentera di mana seseorang tidak mungkin terus menyandang kedudukan tinggi tanpa hirarki.
“Prinsip sama juga mesti diamalkan dalam sistem demokrasi di negara ini,” katanya.

Hartind berkata pengundi tidak sepatutnya memilih pemimpin yang lama dan tidak mempunyai rekod bersih untuk menyandang jawatan tinggi seperti gabenor, datuk bandar dan pemimpin daerah. - Agensi

No comments: