Pages

Wednesday, June 13, 2012

PENEROKAAN ANGKASA LEPAS DAN PENDARATAN DI BULAN






Penerokaan manusia di ruang angkasa telah dimulakan dengan pelancaran Satelit Sputnik dari Kesatuan Soviet pada 4 Oktober 1957, yang membawa manusia pertama yang pernah meninggalkan atmosfera Bumi: Angkasawan Soviet Yuri Gagarin.

Pada 20 Julai 1969, Amerika angkasawan Neil Armstrong pula menjadi manusia pertama yang pernah menjejakkan kaki di Bulan.

Al-Quran telah mendedahkan perkembangan dan pencapaian itu satu hari nanti akan menjadi kenyataan. Sebagai contoh, Allah menarik perhatian kita ini di dalam ayat berikut:

Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan. ( Surah ar-Rahmaan : ayat 33 )

Perkataan Arab - Sultan, diterjemahkan sebagai "pihak berkuasa yang jelas," mempunyai makna yang lain iaitu berkuat kuasa, kuasa, kedaulatan, kekuasaan, undang-undang, jalan, kebenaran, memberikan cuti, mewajarkan, dan bukti.

Kajian terperinci mendedahkan ayat di atas menekankan bahawa manusia akan dapat bergerak ke kedalaman bumi dan langit, dengan teknologi lebih baik. Besar kemungkinan, ini adalah kuasa unggul teknologi yang lebih tinggi dalam abad kedua puluh, dengan ini ia membolehkan ahli-ahli sains untuk mencapai matlamat.


PENDARATAN DI BULAN

Firman Allah swt maksudnya :

Dan bulan apabila (penuh cahayanya) menjadi purnama:
Sesungguhnya kamu tetap melalui beberapa keadaan yang bertingkat-tingkat baik buruknya, (sebelum kamu menemui Tuhan - menerima kesenangan dan kebahagiaan atau sebaliknya). Maka apakah alasan bagi mereka bersikap tidak mahu beriman? ( Surah Al-Insyiqaaq : ayat 18-20 )


Selepas merujuk kepada perkataan " Bulan ", ayat-ayat di atas kemudian menunjukkan bahawa orang ramai akan naik secara berperingkat. Perkataan " Tarkabunna " berasal dari kata kerja "Rakiba" , bermaksud : (gunung, berjalan di atas jalan, ikuti, memulakan pada, melaksanakan, mengambil bahagian, atau rukun). Dalam pencerahan makna ini, ia adalah kemungkinan besar kepada ungkapan "anda akan naik secara berperingkat" iaitu merujuk kepada kenderaan yang akan dinaiki.

Malah, kapal angkasa angkasawan melalui setiap lapisan atmosfera satu demi satu, dan kemudian mula melalui medan graviti Bulan. Oleh itu, Bulan hanya dicapai selepas bergerak melalui lapisan demi lapisan.

Di samping itu, kaitan yang ditunjuk oleh ikrar Bulan dalam ayat 18, Surah al-Inshiqaq mengukuhkan lagi penekanan ini, bererti bahawa ayat itu mungkin menjadi tanda bahawa selepas lebih 1300 tahun ayat ini diturunkan, umat manusia akan melakukan perjalanan ke Bulan. (Allah Maha Mengetahui.)


Disalin dengan sedikit ubahsuai dari :
http://miraclesofthequran.com/predictions_05.htmll dan
http://miraclesofthequran.com/predictions_06.html


Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )

Wallahua'lam
 

No comments: