Pages

Friday, June 15, 2012

Kilang kostum perang di India



RAI yang memegang pedang berdiri di depan meja yang mengandungi pelbagai bentuk topi perang di kilangnya 
di Sahibabad pada 2 Jun lalu.


SAHIBABAD - Seorang ahli perniagaan tempatan, Ashok Rai di Sahibabad di India memperoleh pendapatan sebanyak AS$3 juta (RM9.5 juta) pada tahun lalu selepas kilangnya menghasilkan kostum dan pelbagai jenis peralatan perang pada zaman pertengahan Eropah dan Perang Dunia Kedua.
Dia menceburi bidang tersebut semasa berusia 17 tahun apabila mendengar sebuah syarikat pembuat champangne dari Perancis memerlukan 1,000 pedang untuk dijadikan cenderamata.
Rai kemudian pergi ke bandar Amritsar untuk mencari pembuat pedang yang boleh membuat replika senjata tersebut.
Dia yang kini berusia 37 tahun itu kemudian menukarkan bengkel bapanya yang membuat barang kraf tangan menjadi pengeluar pelbagai jenis peralatan perang.
"Saya meminati sejarah sejak dari kecil lagi. Saya akan menonton setiap filem perang yang ditayangkan di bandar kelahiran saya. Saya juga membaca semua kisah peperangan utama yang dalam sejarah.
"Justeru, mudah bagi saya untuk menerangkan kepada tukang besi tentang kerja-kerja yang perlu mereka lakukan," katanya yang tidak menamatkan pengajiannya di sebuah kolej untuk menceburi perniagaan tersebut.
Selain pedang, bengkelnya menghasilkan baju besi, pelbagai jenis topi perang, lembing, replika bom tangan Perang Dunia Kedua dan perisai.
Menurutnya, kebanyakan senjata tersebut dibuat di kilang miliknya di sini yang memiliki sekitar 500 pekerja.
Rai pernah membekalkan kostum dan senjata untuk beberapa filem epik Hollywood termasuk The Last Samurai, Robin Hood dan Kingdom of Heaven yang menampilkan bintang Hollywood seperti Tom Cruise, Russel Crowe serta Orlando Bloom. - Agensi

No comments: