Pages

Sunday, June 24, 2012

ANC bingung elaun isteri Zuma

PRESIDEN Jacob Zuma memotong kek hari jadi beliau bersama empat orang isterinya dari kiri, Bongi Ngema, Nompumelelo Ntuli, Thobeka Mabhija dan Sizakele MaKhumalo.

PRESIDEN Jacob Zuma memotong kek hari jadi beliau bersama empat orang isterinya dari kiri, Bongi Ngema, Nompumelelo Ntuli, Thobeka Mabhija dan Sizakele MaKhumalo.
Parti pemerintah Afrika Selatan anggap bayaran RM6 juta terlalu tinggi 

JOHANNESBURG: Presiden Afrika Selatan, Jacob Zuma, mungkin kehilangan £1.2 juta (RM6 juta) yang dibayar pembayar cukai untuk menampung empat orang isterinya.
Anggota parti Kongres Kebangsaan Afrika (ANC) pimpinan presiden berusia 70 tahun itu, mencadangkan elaun saraan isteri yang diterimanya buat masa ini, sepatutnya dihadkan kepada seorang isteri saja.
Ini kerana elaun saraan yang diterima berjumlah hampir dua kali ganda lebih tinggi berbanding presiden sebelum ini. 

Walaupun semua isteri Zuma tidak mengambil bahagian mengiringi presiden itu ketika membuat lawatan, mereka menetap di rumah individu yang mewah di kampung atau di kawasan bandar. 

Akhbar The Times di Afrika Selatan melaporkan anggota ANC bercadang membangkitkan isu itu dalam pertemuan minggu depan. 

Ia melaporkan pegawai ANC tidak dinamakan, memberitahu akhbar Daily Dispatch mereka marah dengan pembaziran dana awam. 
Satu delegasi yang dijadualkan menghadiri persidangan dasar parti itu berkata beberapa aktivis percaya Zuma perlu mengeluarkan belanja sendiri untuk menampung kehidupan tiga lagi isterinya. 

“Apa yang ditunjukkan dengan jelas ketika perbincangan itu ialah, sebagai pembayar cukai, kami tidak mampu terus membiaya ramai isteri. 

“Cuma isteri pertama sepatutnya mendapat faedah. Pemahaman kami ialah apabila memutuskan untuk memiliki lebih seorang isteri, anda mampu menanggung yang lain,” katanya. 

Laporan The Times menyatakan keadaan membabitkan isteri Zuma berikutan perbincangan mengenai kehidupan peribadi presiden oleh delegasi persidangan ANC dari wilayah Cape Timur Afrika Selatan. 

Sekumpulan aktivis mengadakan pertemuan Isnin lalu untuk membincangkan kemungkinan perubahan dasar menjelang persidangan utama parti minggu depan. 

Dilaporkan anggota suruhanjaya pembaharuan ekonomi wilayah Cape Timur menyokong cadangan pembayar cukai cuma perlu menanggung seorang saja isteri presiden. 

Sumber parti berkata, dasar baru yang dicadangkan itu akan dibincangkan lagi oleh anggota wilayah itu semalam. 

Jika delegasi Cape Timur bersetuju memanjangkan isu itu, ia mungkin dibentangkan untuk perbincangan minggu depan pada persidangan dasar kebangsaan ANC di Johannesburg. 

Zuma, presiden Afrika Selatan pertama yang mengamalkan poligami adalah anggota puak Zulu dan dibenarkan berkahwin lebih daripada seorang oleh undang-undang. 
Dia berkahwin enam kali dan kini mempunyai empat isteri. 

Kontroversi memuncak tahun lalu berikutan laporan kerajaan memperuntukkan kira-kira £60,000 (RM294,000) untuk menyewa kereta mewah di seluruh negara untuk semua isteri Zuma. – Agensi

No comments: