Pages

Sunday, June 24, 2012

Anak badak ke-4 dilahir dalam 10 tahun

RATU melahirkan anak jantan.
RATU melahirkan anak jantan.
JAKARTA: Badak sumbu spesies Sumatra yang hampir pupus, dilahirkan di tempat perlindungan di Indonesia, kelahiran keempat dalam kurungan direkod sejak lebih 10 tahun, memberi harapan kepada ahli pemuliharaan, bilangan spesies ini akan bertambah.
Ahli pemuliharaan Widodo Ramono yang bekerja di tempat perlindungan di Pulau Sumatera, berkata, “Ratu melahirkan seekor anak jantan pada 12.45 malam semalam. Ibu dan anak berada dalam keadaan baik.”
Tiga kelahiran badak sumbu spesies Sumatra sebelum ini direkodkan di Zoo Cincinnati, Ohio, Amerika Syarikat. Bapa kepada anak badak itu, Andalas, adalah yang pertama dihantar di pusat perlindungan dalam 112 tahun. Menurut zoo itu, dia dilahirkan pada September 2001.

Andalas dibawa ke Indonesia untuk mengawan dengan Ratu, badak betina yang hidup liar tetapi keluar dari hutan dan kini tinggal di Tempat Perlindungan Badak Sumbu Sumatra di Taman Negara Kambas.

Populasi badak sumbu Sumatra jatuh 50 peratus sejak 20 tahun lalu disebabkan pemburuan haram dan pemusnahan habitat mereka. - AFP

No comments: