Pages

Tuesday, May 8, 2012

Tiga jam tangkap ular sawa

Tiga jam tangkap ular sawa - Johor - Sinar Harian:

Tiga jam tangkap ular sawa
Mohd Budiamin (kanan) menunjukkan ular sawa yang berjaya ditangkapnya selapas makan tiga ayam dalam reban
MUAR – “Pada mulanya saya sangka kayu, tetapi berasa pelik selepas melihat objek itu bergerak-gerak. Setelah diamati, saya begitu terkejut apabila mendapati ia seekor ular sawa batik,” kata Mohd NorHisham Che Ismail, 26.

Ketika menceritakan penemuan itu, NorHisham menjelaskan sudah menjadi rutin hariannya pada setiap pagi untuk memberi makan kepada ayam di reban milik keluarganya.

“Cuma hari ini (semalam), saya agak lewat sedikit memberi ayam makan iaitu jam 8 pagi kerana mahu menunggu hujan teduh.

“Tetapi saya tidak sangka pula akan jumpa 'tetamu tidak diundang' ini dalam reban ayam,” katanya kepada Sinar Harian di Kampung Parit Bulat Pekan, Seri Menanti dekat sini, semalam.

Katanya, ketika ditemui reptilia sepanjang enam meter itu tersangkut pada akar sebatang pokok.

“Ular seberat 28 kilogram ini gagal meloloskan kiri kerana didapati terlalu kekenyangan selepas menelan tiga ekor ayam peliharaan milik keluarganya.

“Saya kemudiannya segera memanggil abang ipar (Mohd Budiamin Kudari, 42) yang berada dalam rumah untuk memaklumkan penemuan itu.

Menurut Mohd Budiamin, dia mengambil masa hampir setengah jam untuk menangkap ular tersebut berikutan reptilia itu tersepit di bawah akar pokok.

“Kerja menangkap reptilia ini turut dibantu enam penduduk yang kebetulan berada berhampiran rumah ini.

“Ketika ditangkap, ia agak agresif dan terpaksa menggunakan tali nylon untuk menjerut kepalanya sebelum dimasukkan ke dalam guni,” katanya.

Katanya, dia percaya ular itu datang dari ladang kelapa sawit di belakang rumahnya.

“Badan ular ini juga didapati luka dan dipercayai terkena zink ketika cuba memasuki reban ayam ini.

“Saya akan menghubungi Jabatan Pertahanan Awam (Jpam) Muar bagi membolehkan reptilia ini dihantar ke Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan),” katanya.

No comments: