Pages

Thursday, May 24, 2012

'Siasat, hukum jejaka Lombok'

Berita Harian Online | 'Siasat, hukum jejaka Lombok':
 MOHD Zuhari  menyiram di pusara anaknya, Nur Afifah (gambar kecil), sambil diperhatikan  Hasliza (kiri) di Tanah Perkuburan Masjid Al-Hidayah Tekah, Asam Kumbang, semalam.

MOHD Zuhari menyiram di pusara anaknya, Nur Afifah (gambar kecil), sambil diperhatikan Hasliza (kiri) di Tanah Perkuburan Masjid Al-Hidayah Tekah, Asam Kumbang, semalam.
Keluarga Nur Afifah mahu kerajaan adili lelaki larikan anak mereka

TAIPING: Keluarga Nur Afifah Mohd Zahuri, 16, gadis yang dipercayai dilarikan seorang lelaki warga Indonesia ke Lombok sebelum meninggal dunia di sana, meminta kerajaan Malaysia dan pihak berkuasa Indonesia membawa lelaki terbabit ke negara ini untuk disiasat dan diadili.
Mohd Zahuri Idris, 47, berkata walaupun reda dengan pemergian anaknya di Rumah Sakit Bhayan Kara Bolda, Lombok pada 6 Mei lalu, beliau mahu kerajaan dengan kerjasama pihak berkuasa Indonesia membawa Mohamad Yani, 30, yang didakwa melarikan anaknya pada 18 April lalu.
Tindakan tegas perlu ambil sebagai satu pengajaran dan peringatan supaya tidak ada mana-mana warga negara itu melarikan gadis negara ini ke Indonesia dengan sewenang-wenangnya secara tipu helah dan haram. Saya difahamkan, kebanyakan gadis Malaysia dilarikan oleh jejaka dari Indonesia (Lombok) dipercayai dengan menggunakan ilmu pukau dan hitam sehingga anak gadis kita menurut saja apa yang dikehendaki oleh lelaki seperti itu, termasuk anak saya sendiri. - Mohd Zahuri Idris
“Tindakan tegas perlu ambil sebagai satu pengajaran dan peringatan supaya tidak ada mana-mana warga negara itu melarikan gadis negara ini ke Indonesia dengan sewenang-wenangnya secara tipu helah dan haram.

“Saya difahamkan, kebanyakan gadis Malaysia dilarikan oleh jejaka dari Indonesia (Lombok) dipercayai dengan menggunakan ilmu pukau dan hitam sehingga anak gadis kita menurut saja apa yang dikehendaki oleh lelaki seperti itu, termasuk anak saya sendiri.

“Saya juga berharap perkara ini ditimbulkan oleh Ahli Parlimen di Dewan Rakyat, termasuk kemungkinan membuat undang-undang bagi mengawal perbuatan itu dan mereka yang terbabit pula dikenakan hukuman berat,” katanya ditemui sebaik selesai pengebumian jenazah anaknya di Tanah Perkuburan Islam Masjid Hidayah, Tekah, Asam Kumbang, Kamunting, dekat sini, awal pagi semalam.

Suasana pilu menyelubungi majlis pengebumian yang dihadiri kira-kira 300 penduduk apabila ahli keluarga Nur Afifah, termasuk ibu, Hasliza Ismail, 46, menatap wajahnya buat kali terakhir sebaik keranda dibuka. 
Jenazah pelajar Tingkatan Empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Taman Panglima, Kamunting itu tiba di Kompleks MAS Kargo, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) petang kelmarin dan disembahyangkan di Masjid Hidayah sebelum dikebumikan jam 12 tengah malam kelmarin.

Mohd Zahuri yang tinggal di Taman Panglima berkata, beliau hairan arwah begitu mudah mengikuti lelaki berkenaan.

Sementara itu, Hasliza yang ditemui bersyukur jenazah anaknya selamat dikebumikan di sini selepas penantian dua minggu dan mengucapkan terima kasih kepada pihak yang membantu, termasuk Ketua UMNO Bahagian Taiping, Datuk Ahmad Shalimin Ahmad Shaffie.

Ketua Polis Daerah Taiping, Asisten Komisioner Yusuf Mohd Diah ketika dihubungi berkata, polis memerlukan maklumat terbaru daripada Mohd Zahuri bagi membolehkan pasukan itu membuat tindakan selanjutnya.

Katanya, polis sebenarnya sedang menjalankan siasatan kes itu selepas menerima laporan pada 19 April lalu dan baru menerima berita kematian arwah.
'via Blog this'

No comments: