Pages

Thursday, May 24, 2012

Lelaki China penggal, makan penumpang bas

Berita Harian Online | Lelaki China penggal, makan penumpang bas:



2012/05/24

Pendatang hidap skizofrenia dakwa halang makhluk asing

WINNIPEG: Seorang pendatang China percaya dia sedang menyerang makhluk asing ketika bertindak memenggal sebelum makan daging penumpang sebuah bas di barat Kanada, empat tahun, kata seorang pakar kesihatan mental.
Pada 2009, Vince Li diputuskan bertanggungjawab melakukan jenayah meskipun ada penyakit mental atas kematian Tim McLean, 22, pekerja karnival yang duduk di sebelahnya dalam sebuah bas ketika lalu di Portage la Prairie, Manitoba.
Ketika bas berhenti dan penumpang yang ketakutan lari, Li mengukir tubuh McLean, memakan sebahagiannya dan menunjukkan kepala mangsa kepada penumpang di luar bas.
McLean pada masa itu memejamkan mata dan mendengar muzik menerusi fon kepalanya apabila secara tiba-tiba Li berdiri dan mula menikamnya.

Ketika bas berhenti dan penumpang yang ketakutan lari, Li mengukir tubuh McLean, memakan sebahagiannya dan menunjukkan kepala mangsa kepada penumpang di luar bas.

Selepas keputusan hakim, Li diletakkan dalam bilik berkunci di Pusat Kesihatan Mental Selkirk. Pada mulanya, dia tidak dibenarkan keluar sehingga beberapa tahun kemudian.

Minggu lalu, satu lembaga kaji semula Kod Jenayah memutuskan Li boleh mula melakukan lawatan sambil diiring di ruang hospital dan bandar berhampiran di Selkirk. 
Keputusan itu mencetuskan kemarahan sesetengah anggota masyarakat, menyebabkan Chris Summerville, ketua Persatuan Skizofrenia Manitoba menemuramah Li selama 45 minit hujung minggu lalu bagi mengesan perkembangannya.

Summerville bertemu Li sekurang-kurangnya dua kali sebulan sejak empat tahun lalu.

“Li rasa kesal dan agak malu, ‘Saya tahu ramai yang tidak mempercayainya. Dia juga sudah faham skizofrenia adalah penyakit mental, menyebabkan fikiran bercelaru. Dia tahu ubatan dapat membantu memberikan ketenangan,” kata Summerville.

Summerville mendedahkan satu transkrip yang disunting temuramah itu kepada media kelmarin, di mana dia dan Li membincangkan kejadian malam 30 Julai 2008 apabila Li duduk bersebelahan McLean yang dalam perjalanan melalui lebuh raya TransCanada ke sini. Tiga puluh tujuh penumpang berada dalam bas itu.

“Dia memberitahu sedang mencari makhluk asing dan suara tuhan memberitahunya bahawa Tim McLean adalah makhluk itu dan perlu memusnahkannya sebelum dia memusnahkan orang lain,” kata Summerville.

Menurut transkrip Summerville, Li tahu penumpang takutkannya.

“Saya faham orang lain takut dengan perbuatan saya dalam bas Greyhound. 

“Saya tidak mengancam sesiapa. Saya tidak percayakan makhluk asing”, Summerville memetik Li sebagai berkata.

“Saya mengambil ubat setiap hari. Saya gembira mengambilnya. Saya tidak dengar suara pelik lagi.” – AP
'via Blog this'

No comments: