Pages

Monday, May 28, 2012

Memorabilia jubli intan laris di Britain



PEMBUAT model, Giorgio Pastero bersama model lego Istana Buckingham yang dibina di taman tema Legoland di London, Khamis lalu.


LONDON - Pasaran cenderahati di Britain kini dipenuhi pelbagai barangan memorabilia sempena sambutan Jubli Intan pemerintahan Ratu Elizabeth II pada 2 hingga 5 Jun depan.
Ratu berkenaan telah menaiki takhta selama 60 tahun.
Pelbagai cenderahati termasuk tin biskut, bekas habuk rokok, cerek dan skaf yang tertera wajah Elizabeth II, 86, dijual kepada orang ramai.
Pengarah peruncitan Koleksi Diraja, Nuala McGourty memberitahu, lebih 30,000 tuala, 15,000 kole logam dan 14,000 kotak simpanan pil telah disambar oleh pembeli menerusi jualan dalam talian.
"Kami menjual sejumlah besar barangan memorabilia ini kepada pelanggan dari Amerika Utara dan Negara-Negara Komanwel," katanya.
Koleksi Diraja merupakan pengeluar rasmi barangan memorabilia bagi sambutan tersebut.
Pusat Penyelidikan Peruncitan Britain meramalkan pengguna akan membelanjakan £307 juta untuk membeli barangan cenderahati sambutan tersebut dan temasya Olimpik di Britain pada musim panas ini.
Sementara itu, taman tema Legoland di sini turut meraikan Jubli Intan Ratu Elizabeth II dengan membina model Istana Buckingham lengkap dengan anggota keluarga diraja Britain serta mahkota bertatah berlian sebenar. - Agensi

No comments: