Pages

Tuesday, May 15, 2012

Dua ketua pengarah Al-Azhar kena tindakan

Berita Harian Online | Dua ketua pengarah Al-Azhar kena tindakan:
Perbuatan bergambar dengan aktres Mesir dianggap memalukan

KAHERAH: Dua ketua pengarah maklumat Masjid Al-Azhar dikenakan tindakan tatatertib selepas mereka bergambar dengan aktres terkenal Mesir, Yousra, yang disifatkan memalukan institusi teologikal Islam terkemuka itu. 

Dr Mahmmoud Al Azib dan Sheikh Mohammad Mustafa Jamiyeh menggemparkan institusi yang dilihat sebagai pihak berkuasa mengeluarkan fatwa apabila gambar mereka dengan Yousra tersiar dalam salah satu akhbar tempatan.
Berikutan penyiaran gambar itu, ketua masjid berkenaan, Dr Ahmad Al Khatib, memutuskan untuk melarang Al Azib dan Jamiyeh daripada mewakili Al Azhar dalam sebarang majlis pada masa depan.
“Perbuatan mereka memalukan institusi yang amat dihormati umat Islam di negara ini,” katanya. 

Sumber berkata, kedua-dua ketua pengarah maklumat Masjid Al Azhar itu diarah melepaskan jawatan mereka sejak kejadian itu. 

Menurut akhbar Al Anba'a, Al Azib yang kelihatan tersenyum di dalam gambar itu berada di belakang aktres berkenaan manakala Jamiyeh memegang riben yang akan dipotong Yousra dalam satu majlis perasmian. 

Anggota majlis penyelidikan Islam, Dr Mohammad Al Shahat Al Jundi, mengecam tindak-tanduk kedua-dua ulama itu. 
Laman web MBC memetik Al Jundi sebagai berkata: “Pembabitan mereka dalam majlis itu seolah-olah mewajarkan industri hiburan dan memberikan kredibiliti kepada majlis yang mereka hadiri.” 

Yousra dirujuk oleh Wikipedia sebagai ikon popular bagi Asia Barat, yang mencapai puncak kemasyhuran sehingga ke tahap apa yang dikatakan olehnya akan didengar oleh ramai orang dan mempunyai pengaruh lebih besar daripada pihak berkuasa. – Agensi 
'via Blog this'

No comments: