Pages

Tuesday, May 22, 2012

Ahli Parlimen sindir Presiden Iran, syor buka kelab malam

Berita Harian Online | Ahli Parlimen sindir Presiden Iran, syor buka kelab malam:
TEHRAN: Ahli Parlimen Iran Sabtu lalu menyindir Presiden Mahmoud Ahmadinejad kerana gagal menyokong kod berpakaian Islam bagi wanita dan mencadangkan pemimpin itu membuka kelab malam di republik itu.

Agensi berita FARS memetik Ali Motahari sebagai berkata pandangan longgar presiden mengenai kod berpakaian Islam membolehkan wanita, secara langsung dan tidak langsung, mengenakan pakaian yang mempromosikan provokasi seksual.
“Cara tudung dipakai kini semakin tragik dan ia berpunca daripada galakkan secara terang dan tersembunyi oleh presiden. Ahmadinejad dan ketua turus staf, Esfandiar Rahim Mashaie mempromosikan keadaan yang membolehkan gadis memakai seluar panjang dan kot yang tidak melindungi lutut mereka di khalayak ramai.
"Mereka sebenarnya membenarkan provokasi seksual dan kini mereka berfikir untuk membuka kelab malam dan kabaret," agensi berita FARS memetik Motahari sebagai menyindir keras Ahmadinejad and Mashaie.
“Mereka sebenarnya membenarkan provokasi seksual dan kini mereka berfikir untuk membuka kelab malam dan kabaret,” FARS memetik Motahari sebagai menyindir keras Ahmadinejad and Mashaie.

Ahmadinejad, yang pernah menentang penggunaan polis untuk menguat kuasakan kod berpakaian Islam, dilihat sebagai terlalu liberal oleh rejim konservatif Iran. Mashaie pula dituduh memberikan pengaruh negatif kepada ketuanya.

Polis moral Iran melancarkan operasi besar-besaran baru-baru ini ke atas wanita bagi memastikan mereka memakai tudung dan tidak mengenakan pakaian dianggap tidak Islamik.

Ia sebahagian kempen tahunan sebelum kedatangan musim panas, apabila wanita tidak mahu memakai pakaian diwajibkan. Operasi itu melihat polis mengimbas kaki dan kenderaan di persimpangan utama dan pusat beli belah, yang membawa kepada denda atau penangkapan. 
Beberapa ahli Parlimen konservatif mengkritik kenyataan Motahari yang disifatkan berbahaya.

Salah seorang daripada mereka, Mohammad Esmail Kossari, menggesa bidang kehakiman memandang berat kes itu dan meminta ahli perundangan berkenaan bertanggungjawab. – AFP
'via Blog this'

No comments: