Pages

Wednesday, May 2, 2012

2 renjer tentera Thai korban terbaru letupan bom tepi jalan

myMetro | 2 renjer tentera Thai korban terbaru letupan bom tepi jalan:


BANGKOK: Dua anggota renjer tentera terbunuh dan enam cedera apabila sebutir bom yang diletakkan di sebuah motosikal meletup di Pattani, semalam.
Menurut polis, anggota tentera dari unit renjer itu menaiki sebuah trak pikap dalam perjalanan keluar bertugas apabila sebutir bom seberat 10 kilogram diletupkan di sebuah jalan berdekatan kem tentera. 
Kira-kira 5,000 orang terbunuh di selatan Thailand sejak 2004 dalam keganasan yang melibatkan kumpulan pemisah Islam.

Penduduk Thailand majoritinya adalah beragama Buddha tetapi penduduk di tiga wilayah paling selatan negara itu, Pattani, Yala dan Narathiwat, beragama Islam dan merupakan sebahagian daripada kesultanan Melayu Islam sehingga dimansuhkan pada 1909.

Kira-kira 30,000 tentera dikerahkan ke wilayah itu untuk menghalang pemberontakan tetapi tidak berjaya.

Perdana Menteri Yingluck Shinawatra melawat wilayah itu Ahad lalu untuk bertemu ulama dan ketua komuniti termasuk pegawai dari agensi negeri, bertegas mengatakan kerajaan mahu wilayah itu aman.

Dalam kejadian paling ganas pada 31 Mac lalu, beberapa siri letupan membunuh 13 orang, termasuk 10 di jalan paling sibuk dengan orang yang membeli-belah dan tiga lagi mangsa di sebuah tempat letak kereta bawah tanah di sebuah hotel mewah.

Kira-kira 300 lagi cedera dalam kejadian itu. - Reuters

No comments: