Pages

Tuesday, April 17, 2012

Warga UK diracun kerana ugut isteri pemimpin China

Warga UK diracun kerana ugut isteri pemimpin China - Global - Sinar Harian:

Warga UK diracun kerana ugut isteri pemimpin China
BEIJING - Pembunuhan seorang ahli perniagaan Britain, yang mencetuskan  kontroversi politik di China awal bulan ini, mati kerana diracuni selepas mendiang didakwa mengugut mahu mendedahkan rancangan isteri seorang pemimpin China yang mahu memindahkan keluar wang ke negara lain.

Kematian Neil Heywood pada November lalu telah menyebabkan peluang Bo Xilai untuk memainkan peranan penting dalam lingkungan politik peringkat pusat Parti Komunis China terkubur.

Menurut laporan Reuters, isteri Bo, Gu Kailai telah meminta Heywood akhir tahun lalu agar memindahkan sejumlah wang ke luar negara.

Kailai dikatakan marah apabila Heywood meminta komisen dalam jumlah yang besar berbanding apa yang dia jangkakan mengambil kira jumlah yang hendak dipindah keluar.

Wanita itu mendakwa Heywood sangat tamak dan merangka satu pelan untuk membunuhnya selepas ahli perniagaan berkenaan mengugut akan mendedahkan urusan memindah keluar duit.

Kailai kini berada dalam tahanan polis.

"Heywood telah memberitahu dia bahawa jika dia menganggap dia terlalu tamak, maka dia tidak perlu terlibat sama, tetapi akan mendedahkannya," kata salah seorang daripada dua sumber yang bercakap kepada pegawai polis yang kini menyiasat kes itu.

Menurut sumber itu, ahli perniagaan berusia 41 tahun itu mati kerana diletakkan racun dalam minumannya.

'via Blog this'

No comments: