Pages

Tuesday, April 17, 2012

Mesir: Calon Ikhwanul Muslim antara 10 dilarang tanding

Mesir: Calon Ikhwanul Muslim antara 10 dilarang tanding - Global - Sinar Harian:

Khairat el-Shater
KAHERAH - Sepuluh daripada 23 calon yang berhasrat turun gelanggang pemilihan presiden Mesir termasuk wakil Ikhwanul Muslim,  Khairat el-Shater dan bekas Naib Presiden, Omar Suleiman telah dilucutkan kelayakan dan tidak boleh bertanding jawatan utama negara itu.

Keputusan melucutkan kelayakan mereka bertanding diambil ekoran "pelanggaran perundangan", demikian diumumkan oleh ketua jawatankuasa pilihan raya eksekutif Mesir,  Hatem Bagato semalam.

Ia pemilihan pertama selepas Presiden Hosni Mubarak dipaksa berundur berikutan kebangkitan rakyat awal tahun lalu.

Kesemua 10 calon itu mempunyai 48 jam untuk mengemukakan rayuan dan jawatankuasa akan memberi respons dalam masa 24 jam.
Hatem berkata, kedua-dua Khairat, pilihan nombor satu Ikhwanul Muslim dan Ayman Nour, Ketua parti Al Ghad dibatalkan kelayakan berhubung isu-isu berkaitan dengan pengampunan yang masih belum selesai.
Alaa Ayad, seorang jurucakap kempen bagi Khairat berkata, keputusan itu bermotifkan politik dan peguam parti mereka akan membuat rayuan.
"Keputusan ini akan mencetuskan ketegangan di jalan," kata Alaa dipetik laporan CNN.
Khairat, seorang jutawan, telah berada di penjara selama 12 ketika era kepimpinan Hosni.
Beliau masih menunggu keputusan mahkamah berkenaan kelayakannya untuk bertanding selepas pengampunan yang diberikan oleh Majlis Agung Pasukan Tentera dicabar di mahkamah.
Hazem Abu Ismael, pemimpin Islam konservatif ultra pula dilarang bertanding kerana ibunya memegang pasport Amerika Syarikat (AS), yang bertentangan dengan peraturan pencalonan, kata Hatem.
Wakil Hazem juga memberi amaran yang sama diberikan oleh Alaa.
"Kami yakin bahawa Hazem menjadi sasaran dan ada konspirasi dalaman dan luaran ke atasnya," kata peguam Nizar Ghorab.
Calon-calon lain yang dilucutkan kelayakan ialah Mamdouh Outb, Ashraf Barouma, Hossam Khairat, Ibrahim Ghareeb, Ahmed Awad dan Mortada Mansour.
Awal minggu lalu, Khairat mengecam tindakan Omar menjadi calon pada saat-saat akhir.

'via Blog this'

No comments: