Pages

Wednesday, April 4, 2012

Netanyahu tolak usir pendatang haram Yahudi



Tentera sempadan Israel berkawal di luar bangunan yang menempatkan pendatang haram Yahudi di bandar Hebron, Tebing Barat, semalam. - REUTERS


BAITULMAQDIS 3 April - Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu hari ini menolak rancangan pengusiran pendatang haram Yahudi dari sebuah bangunan di wilayah yang dijajahnya di Tebing Barat, yang menjadi pertikaian utama kepada ketegangan antara Israel dan Palestin.
"Perdana Menteri telah meminta Menteri Pertahanan, Ehud Barack supaya memberi masa kepada pendatang haram itu terus tinggal di bangunan tersebut bagi membolehkan mereka membuat tuntutan mahkamah," kata seorang pegawai Israel.
Seramai 20 pendatang haram Yahudi berpindah ke bangunan di Hebron, Tebing Barat itu, Khamis lalu dalam usaha untuk meluaskan lagi penempatan haram di wilayah tersebut yang kini dihuni kira-kira 500 keluarga.
Tebing Barat merupakan wilayah yang majoritinya dihuni oleh penduduk Palestin yang menggelar orang Yahudi sebagai 'penceroboh'.
Menurut pendatang haram Yahudi itu, mereka telah membeli bangunan dua tingkat di wilayah tersebut daripada pemilik penduduk Palestin, sesuatu yang dipertikaikan oleh polis Palestin.
Bagi mengekalkan keamanan, Barack mengarahkan pendatang Yahudi terlibat meninggalkan bangunan tersebut sebelum pukul 3 petang waktu tempatan semalam. - REUTERS

No comments: