Pages

Tuesday, March 6, 2012

Racun untuk langsing badan

myMetro | Racun untuk langsing badan: PUCHONG: Sebuah pusat kecantikan dikesan menjual produk pelangsingan badan mengandungi racun dibutramine hydrochloride yang boleh menyekat selera makan selain jika diambil berlebihan boleh menyebabkan strok dan serangan jantung.

Kegiatan pusat itu yang beroperasi di Bandar Puteri Puchong, di sini terbongkar selepas sepasukan anggota Bahagian Perkhidmatan Farmasi Jabatan Kesihatan Selangor menyerbu premis berkenaan, sebelum merampas 120,000 kotak produk bernilai RM375,000 itu, kira-kira jam 11 pagi.


Produk yang dijual dengan harga RM300 sekotak itu mendapat sambutan kerana terbukti boleh menurunkan berat badan dalam masa yang singkat.

Timbalan Pengarah Farmasi (Kuatkuasa), Jaafar Lassa berkata, pihaknya menyerbu premis itu selepas mendapat aduan pengguna yang memaklumkan mengalami pelbagai masalah kesihatan termasuk hilang selera makan secara mendadak.


Katanya, hasil pemeriksaan pihaknya mendapati produk pelangsingan yang dipasarkan itu memberi kesan sampingan kepada kesihatan termasuk risiko kematian.


“Kami mengambil sampel produk itu dan menghantarnya kepada penguat kuasa farmasi dan Jabatan Kimia untuk dianalisis dan hasilnya mendapati ia mengandungi racun dibutramine hydrochloride yang akan membunuh secara senyap sekiranya diambil berlebihan. Produk berkenaan dipercayai diimport dari China sebelum dibungkus di negara ini.

“Selain itu, kami juga membeli produk itu di pasaran dan mendapati ramuannya mengandungi bahan berbahaya yang tersenarai sebagai racun pembunuh utama,” katanya dalam sidang media selepas operasi, di sini semalam.


Beliau berkata, produk itu banyak dijual di pasaran terbuka yang menarik pengguna terutama wanita kerana mampu menghilangkan selera makan sekali gus menurunkan berat badan.

“Kami nasihatkan orang ramai supaya berhati-hati ketika membeli produk pelangsingan kerana mempunyai kesan sampingan terhadap kesihatan sekiranya mengambil dalam dos berlebihan,” katanya.


Katanya, dalam serbuan itu, dua wanita berusia 20-an yang dipercayai pekerja pusat berkenaan turut ditahan untuk diambil keterangan.




'via Blog this'

No comments: