Pages

Tuesday, March 6, 2012

Amah dakwa tak dibenar solat lari

myMetro | Amah dakwa tak dibenar solat lari:

SEREMBAN: Jabatan Imigresen Negeri Sembilan tidak dapat memastikan kesahihan dakwaan dua pembantu rumah warga asing bahawa mereka bukan saja tidak dibenar solat oleh majikan, malah dipaksa memasak daging babi dan memandikan anjing kerana dua wanita terbabit dikatakan sudah melarikan diri dari rumah majikan apabila pegawai jabatan itu tiba menyelamatkan mereka, semalam.

Sebelum itu, seorang pembantu rumah itu menghubungi Harian Metro meminta diselamatkan dari rumah majikan di Seremban 2, di sini.


Melalui perbualan singkat itu, wanita berkenaan mendakwa sudah tidak tahan kerana bukan saja tidak dibenar solat sejak bekerja di rumah itu tiga tahun lalu serta dipaksa memasak daging babi selain memandikan anjing dipelihara majikan.

Berikutan itu, wartawan Harian Metro memaklumkannya kepada Jabatan Imigresen negeri.


Bertindak atas aduan itu, beberapa anggota Jabatan Imigresen negeri diketuai Ketua Bahagian Penguatkuasa, Abdul Kadir Hussin pergi ke rumah berkenaan.


“Setiba di rumah, ia berkunci dan seorang jiran memberitahu pemilik rumah ke Balai Polis Seremban 2 kerana dua pembantu rumahnya melarikan diri.

“Siasatan mendapati mereka mempunyai permit kerja sah,” katanya.

'via Blog this'

No comments: