Pages

Thursday, February 23, 2012

Radiasi sampai 643 kilometer

SALT LAKE CITY: Pencemaran radioaktif berpunca daripada kebocoran loji nuklear Fukushima dikesan sejauh 643 kilometer luar Jepun di Lautan Pasifik, dengan bacaan air menunjukkan radiasi 1,000 kali lebih tinggi berbanding tahap sebelum ini, lapor saintis, kelmarin.

Pada masa sama, kehadiran bahan cesium-137 jauh lebih rendah daripada paras yang dianggap berbahaya, sama ada terhadap hidupan laut atau mereka yang makan makanan laut, kata Ken Buesseler dari Institut Woods Hole Oceanographic.
Beliau mendedahkannya dalam mesyuarat Sains Lautan tahunan di Salt Lake City, yang disertai lebih 4,000 penyelidik minggu ini. Bacaan itu adalah untuk contoh air yang diambil pada Jun lalu, kira-kira tiga bulan selepas malapetaka loji kuasa, kata Buesseler.
Selain beribu-ribu contoh air, penyelidik turut mengambil sampel ikan dan rumpai serta mendapati tahap cesium-137 masih di bawah had kesihatan dibenarkan.

“Kami belum lagi selamat dari segi pencemaran radioaktif di lautan kerana kebocoran yang berterusan dari loji itu, kata Buesseler dalam temuramah. – AP

Berita Harian Online | Radiasi sampai 643 kilometer:

'via Blog this'

No comments: