Pages

Monday, February 20, 2012

Penentang Bashar tunjuk perasaan di Damsyik

DAMSYIK: Aktivis Syria menggesa pelaksanaan ‘hari ingkar’ di bandar raya ini, semalam selepas tentera menembak mati beberapa orang di satu majlis pengebumian yang bertukar menjadi perhimpunan terbesar antikerajaan.

“Kami menjangka demonstrasi terbesar di Damsyik, kata anggota Majlis Revolusi Syria yang berpangkalan di bandar raya itu, Deeb al-Dimashqi kepada media.


Sehububungan itu, katanya, tentera kerajaan mengenakan kawalan amat ketat di sekitar bandar raya berkenaan. “Terdapat sejumlah besar anggota tentera berkawal di sini. Bagaimanapun, kami akan akan menentang mereka dan mengadakan tunjuk perasaan di beberapa bahagian Damsyik, termasuk di Mazzeh, di mana orang ramai yang hadir di majlis pengebumian dibunuh kelmarin. Dalam mesej kepada penduduk Damsyik di laman Facebook “Revolusi Syria 2011”, aktivis berkata: “Darah pejuang syahid menggesa anda supaya ingkar.” Majlis pengebumian kelmarin adalah untuk empat mangsa yang terkorban, dua daripada mereka remaja yang terbunuh apabila tentera menembak penunjuk perasaan Jumaat lalu di daerah sama, yang dapat dilihat dari istana presiden, pejabat kerajaan dan kedutaan, menurut aktivis serta kumpulan hak asasi manusia.

“Pengebumian di Mazzeh bertukar menjadi tunjuk perasaan besar-besaran,” kata Ketua Organisasi Pemerhati Hak Asasi Kemanusiaan Syria, Rami Abdul Rahman. Jurucakap aktivis di Damsyik, Mohammed Shami turut mengulang kenyataan sama.


“Ini kali pertama demonstrasi berlaku begitu hampir dengan pusat bandar raya Damsyik. Kira-kira 15,000 orang turut serta, katanya merujuk kepada upacara pengebumian Sabtu lalu sambil.


Dia berkata, tembakan ketika majlis pengebumian itu mencederakan ramai orang disusuli dengan ‘beberapa siri penangkapan’ di daerah penempatan golongan berpendapatan tinggi itu. - AFP


myMetro | Penentang Bashar tunjuk perasaan di Damsyik:

'via Blog this'

No comments: