Pages

Sunday, January 22, 2012

Lelaki menyamar jadi jeneral

MAQSOOD (tengah) ditunjukkan kepada media oleh polis selepas ditahan.
MAQSOOD (tengah) ditunjukkan kepada media oleh
 polis selepas ditahan.

Maqsood Shah tipu ahli politik, desak menteri jual tanah harga murah 

ISLAMABAD: Seorang lelaki Pakistan mungkin yang paling berani melakukan penipuan apabila dengan gaya bersahaja menyamar sebagai jeneral meskipun dia akhirnya ditangkap.
Polis Pakistan menahan Maqsood Shah kerana menyamar sebagai pegawai tentera berpangkat jeneral dan cuba menipu menteri dan ahli politik supaya memenuhi kehendaknya.
Dia adalah pentadbir di sebuah hospital di bandar pelabuhan selatan Karachi. Maqsood ditahan di Malir Cantonment selepas berjalan sambil memakai seragam Leftenan Jeneral, kata Superintendan Ghulam Subhani dari Jabatan Jenayah Anti Keganasan pada sidang media. 

“Beliau cuba menipu semua orang tidak kira siapa. Malah, dia turut menghubungi Menteri Wilayah, ketua parti politik Pergerakan Muttahida Qaumi (MQM) dan Menteri Kerajaan Tempatan, Agha Siraj Durrani, sambil mendakwa dia seorang jeneral dan arahannya perlu dipatuhi,” kata Subhani yang dipetik The Express Tribune. 

“Ketika menghubungi Durrani, Maqsood mendakwa yang beliau adalah Jeneral Imtiaz. Kemudian dia mendesak Menteri Kerajaan Tempatan itu supaya menjual tanah bersebelahan hospital dengan harga murah,” kata Subhani. 

Maqsood pula mendakwa bahawa dia tidak lama lagi akan dilantik sebagai Komander Ibu Pejabat 5 Corp di Karachi, lapor akhbar Press Trust India. 
Polis turut merampas raifal AK-47, telefon BlackBerry dan sebuah kereta dalam pemilikannya. 

Ketika menggunakan nama Jeneral Imtiaz, Maqsood juga memaksa seorang pegawai cukai memulangkan 180,000 rupee (RM6,179) yang sudah dibayar hospital. 

Malah, beliau turut menyamar sebagai jeneral dengan memakai seragam lengkap tentera dan meluahkan rasa sedih berikutan kematian pemimpin politik dan agama, Pir Pagara. 

Apa yang lebih mengejutkan ialah Maqsood berjaya menyamar sebagai pemimpin tentera selama tiga tahun. 

Maqsood dikenakan tahanan reman selama tujuh hari dan boleh dihukum penjara jika didapati bersalah melakukan penipuan. – Agensi 

No comments: