Pages

Saturday, January 21, 2012

‘Kapten kapal buat silap’

MANILA: Kapten kapal pesiaran Itali yang terkandas meninggalkan kapal berkenaan ketika penumpang yang cemas berasak-asak di atas dek, kata kru kabin warga Filipina, semalam.
Bercakap selepas pulang ke Filipina, Benigno Ignacio berkata, anak kapal ditinggalkan begitu saja ketika cuba menyelamatkan penumpang selepas kapten terbabit melarikan diri. Menurut tukang masak kapal itu, kapten kapal Costa Concordia itu berusaha sedaya, tetapi dia juga mungkin tetapi turut melakukan kesilapan. “Kapten kami mungkin mencuba yang terbaik, tetapi jelas dia membuat kesilapan besar dengan meninggalkan kapal ketika kru kabin sibuk menyelamatkan nyawa penumpang,” katanya.

Pelayan kapal, Eugen Pusyo, kapten kapal, Francesco Schettino, berusaha menyelamatkan nyawa penumpang dengan memandu kapal itu ke arah pulau berhampiran selepas ia mengalami masalah.

“Bagaimanapun, dia melakukan kesilapan kerana meninggalkan kapal sebelum semua penumpang diselamatkan.

“Penumpang mula panik dan kebanyakan mereka tidak memakai jaket keselamatan.

“Keadaan di atas kapal huru-hara dan rasanya seperti adegan filem Titanic. “Kami menyelamatkan beberapa kanak-kanak ke dalam bot keselamatan,” katanya. Schettino kini diletakkan di bawah tahanan dalam rumah di Itali dan mungkin menghadapi pelbagai tuduhan bunuh.


Dia sebelum ini ditahan polis untuk disiasat.

Schettino menafikan meninggalkan kapal berkenaan, sebaliknya dia mendakwa jatuh dari kapal itu dan berenang ke arah bot keselamatan. Nahas itu menyebabkan sekurang-kurangnya 11 orang maut dan 21 lagi dilaporkan masih hilang. - AFP

No comments: