Pages

Saturday, January 21, 2012

Campur tangan atau perang

PARIS: Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy, semalam memberi amaran sebarang campur tangan tentera asing terhadap program nuklear Iran akan mencetuskan perang dan kekacauan di seluruh Timur Tengah.
Bercakap kepada diplomat kanan di Paris, Sarkozy berkata, Perancis akan menghalang sebarang campur tangan ketenteraan tetapi menyeru sekatan lebih tegas dikenakan ke atas Teheran.

“Perancis akan melakukan apa saja untuk menghalang sebarang tindakan ketenteraan. “Campur tangan ketenteraan tidak akan menyelesaikan masalah,” katanya.

Perancis adalah satu daripada suara lantang Barat menekankan supaya sekatan ekonomi dikenakan bagi memaksa Iran menghentikan program nuklearnya yang dibimbangi akan mendorong Republik Islam itu menghasilkan bom atom. Bagaimanapun, ia menentang tindakan beberapa pegawai tentera AS dan Israel agar tindakan ketenteraan diambil terhadap loji nuklear Iran. Britain dan AS telah mengukuhkan sekatan ekonomi terhadap Iran, manakala Kesatuan Eropah dijangka bertemu minggu depan bagi meluluskan langkah baru ke atas eksport minyak Iran dan sektor kewangannya. Iran menekankan program pengayaan tenaga nuklearnya direka untuk menjana tenaga elektrik kepada 

No comments: