Pages

Sunday, November 6, 2011

Dipecat hina Hamid Karzai

KABUL: Seorang jeneral tentera AS dipecat selepas menuduh beberapa pemimpin, termasuk Presiden Afghanistan, Hamid Karzai, tidak berterima kasih atas sokongan Washington, kata pegawai kerajaan semalam.

Mejar Jeneral Peter Fuller yang sebelum ini menjadi Timbalan Komander Nato untuk melatih tentera Afghanistan dilepaskan daripada jawatannya kerana membuat komen tidak wajar dalam temuramah disiar laman sesawang Politico pada Khamis lalu.


Dalam temubual itu, Fuller mendakwa beberapa pemimpin Afghanistan tidak menghargai sepenuhnya kos kemanusiaan dan kewangan ditanggung AS di negara itu.

Mereka juga, kata Fuller, didapati terpisah daripada realiti.


Fuller turut mengecam Hamid kerana akan menyokong Pakistan jika Islamabad berperang dengan AS satu hari nanti.


“Kamu pasti bergurau. Kami baru saja memberi kamu AS$11.6 bilion (RM36 bilion) dan kini kamu berkata kepada saya bahawa kamu langsung tak peduli? “Apabila mereka akan mengadakan pilihan raya presiden, kamu wajar berharap Afghanistan akan mendapat lelaki yang lebih waras,” katanya.

Menurut komander Nato, Jeneral John Allen, kenyataan Fuller itu tidak menggambarkan pendirian pertubuhan ketenteraan berkenaan terhadap Hamid.


“Komen tidak wajar itu tidak membayangkan hubungan erat kami dengan kerajaan Afghanistan atau kegagalan misi Nato di negara ini,” katanya.

Sementara itu, jurucakap tentera Nato berkata, Setiausaha Pertahanan AS, Leon Panetta, menyokong penuh keputusan memecat Fuller. - AFP

myMetroDipecat hina Hamid Karzai:

'via Blog this'

No comments: