Pages

Sunday, November 6, 2011

5 jam telaah pelajaran

KUALA LUMPUR: Memperuntukkan lima jam sehari untuk mengulang kaji pelajaran, terutama Matematik dan Sains, membuahkan kejayaan bagi Khalesa Mohd Shariff, 11, apabila meraih dua pingat emas bagi Pertandingan dan Penilaian Antarabangsa Untuk Sekolah (ICAS) 2011.

Pelajar Sekolah Kebangsaan Convent (1) Bukit Nanas itu antara 104 penerima pingat emas ICAS, satu program penilaian bertaraf dunia daripada University of New South Wales (UNSW), Australia yang dianjurkan Educational Assessment & Testing Services Sdn Bhd (EATS) di Pusat Sains Negara, semalam.


Anak sulung daripada tiga beradik ini mengakui terlalu seronok apabila kerja kerasnya mengulang kaji pelajaran gara-gara menyertai pertandingan berkenaan kali kedua membuahkan hasil membanggakan.

Dalam penyertaan pertama pada 2010, Khalesa menerima dua pingat emas bagi subjek Bahasa Inggeris dan Sains. Meskipun menetapkan sasaran memenangi tiga pingat emas tahun ini, dia reda dengan kejayaan itu.


“Biarpun sasaran tiga pingat emas gagal dicapai, saya tidak berputus asa dan akan mencuba dengan lebih gigih, tahun depan.


“Saya memperuntukkan lima jam setiap hari untuk mengulang kaji pelajaran sama ada selepas sesi persekolahan mahupun sebelum masuk tidur.

“Hasilnya, saya bersyukur dan berterima kasih pada ibu bapa serta guru yang banyak memberi dorongan,” katanya selepas menerima pingat daripada Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr Wee Ka Siong.


Selain ingin mendapatkan kepuasan diri dengan menyertai ICAS, Khalesa berhasrat menaikkan nama sekolah dan ia turut dipersetujui gurunya.

myMetro5 jam telaah pelajaran:

'via Blog this'

No comments: