Pages

Thursday, November 17, 2011

Amah dihukum mati sebak bertemu ibu bapa

myMetro | Amah dihukum mati sebak bertemu ibu bapa: "RIYADH: Seorang pembantu rumah warga Sri Lanka yang dipenjarakan selama enam tahun sementara menunggu hukuman mati dijatuhkan ke atasnya bertemu ibu bapanya dalam keadaan penuh emosi, semalam.

Kunjungan itu adalah yang pertama antara Rizana Nafeek, 23, dengan ibu bapanya ekoran hukuman dikenakan ke atasnya pada 16 Jun 2007. Rizana didapati bersalah menyebabkan seorang bayi dalam jagaannya meninggal dunia. Kerajaan Sri Lanka menyifatkan situasi yang menimpa Rizana itu perlu dikendalikan secara bijaksana.


Rizana tidak dapat menahan sebak ketika bertemu ibu bapanya, Mohamed dan Rifana di penjara Dawadmi. Dengan linangan air mata dia merayu mereka supaya membawanya pulang.

“Tolong bawa saya pulang,” katanya.


Peguam di Arab Saudi berkata, Rizana hanya boleh dibebaskan jika dia mendapat pengampunan daripada ibu bapa bayi malang berkenaan.


Sementara itu, Pengarah Biro Pengambilan Pekerja ke Luar Negara Sri Lanka Kingsley Ranawake, Setiausaha Kementerian Luarnya, Ibrahim Sahib Ansar dan ahli Parlimen, Mohammed Sheriff Mohammed Thowfeek tiba di Riyadh bagi mengikuti kes Rizana. - AN"

'via Blog this'

No comments: