Pages

Friday, October 21, 2011

Perancang serangan masjid, gereja ditahan

JAKARTA: Polis semalam menangkap seorang lelaki yang didakwa perancang dua serangan berani mati.

Yadi Al Hassan, 30, dipercayai mengetuai kumpulan militan yang melakukan pengeboman berani mati di sebuah gereja di Solo bulan lalu dan serangan serupa terhadap sebuah masjid polis di Cirebon lima bulan lalu.


Tiada kematian dalam kedua-dua serangan itu tetapi puluhan orang cedera.

“Dia mengeuai kumpulan itu,” kata jurucakap polis Indonesia, Anton Bachrul Alam kepada wartawan. Menurutnya, Yadi ditangkap di Cirebon.


Suspek itu menggalak pengikutnya melakukan serangan berani mati terhadap sasaran tertentu dengan mendakwa ia dibenarkan Islam dan sebahagian daripada misi jihad.


Anton juga berkata, Yadi turut menganggotai Jemaah Ansharut Tauhid (JAT), yang diasaskan oleh Abu Bakar Bashir, ulama yang kini menjalani hukuman penjara 15 tahun kerana membiayai kem latihan militan di Aceh, Sumatera.

Sebahagian besar daripada 200 juta penduduk Islam Indonesia berfahaman sederhana tetapi negara itu menghadapi beberapa serangan oleh kumpulan radikal seperti Jemaah Islamiyah yang dikatakan mempunyai hubungan dengan al-Qaeda dan terbabit dengan serangan Bali pada 2002 yang meragut 202 nyawa. - AFP

myMetro | Perancang serangan masjid, gereja ditahan:

'via Blog this'

No comments: