Pages

Friday, October 21, 2011

Thailand berdepan risiko limpahan air




2011/10/21

PENDUDUK terpaksa duduk di atas benteng yang diperbuat daripada beg pasir di daerah Rangsit, Utara Bangkok, semalam.
PENDUDUK terpaksa duduk di atas benteng yang diperbuat daripada beg pasir di daerah Rangsit, Utara Bangkok, semalam.
Yingluck akui gagal sekat banjir

BANGKOK: Perdana Menteri Thailand mengakui yang usaha menyekat banjir dari memasuki ibu negara Thai gagal dan pihak berkuasa berdepan risiko kemungkinan berlaku limpahan air ekoran pelepasan air menerusi terusan di bandar.

Yingluck Shinawatra memberitahu wartawan, pihaknya sudah mencuba pelbagai cara untuk melambatkan air daripada memasuki Bangkok dan melakukan pelbagai cubaan untuk memastikan pintu penghalang banjir ditutup serta meningkatkan halangan di sepanjang laluan air ke hilir dari utara.
Hasilnya banjir besar di kawasan berlaku di kawasan penempatan dan kilang di utara bandar.
“Kita perlu membenarkan air lalu. Terlalu sedikit yang masuk ke laut,” kata Yingluck.

Tiada tanda jelas di bahagian mana Bangkok akan mengalami banjir atau seburuk mana.

Kerajaan pimpinan Yingluck berdepan kritikan kerana memberi maklum balas mengelirukan mengenai keadaan banjir yang bermula Ogos lalu dengan hujan lebat di utara Thailand.

Yingluck berkata, jumlah air mengalir dari utara lebih banyak berbanding yang masuk ke laut.
“Tiada jalan untuk mengeringkan air kerana kita menyekatnya. Ada kala menahan air menjejaskan benteng kerana ia tidak direka untuk bertindak sebagai empangan. Kita sudah kepenatan dengan pelbagai sumber yang ada untuk memperlahankan air,” katanya.

Beliau berkata, kerajaan tempatan Bangkok bersetuju bekerjasama dengan rancangan baru untuk mengeringkan air.

Ancaman serius terhadap banjir di Bangkok meningkat berikutan jumlah air yang bergerak ke bawah dari tengah Thailand dan satu kawasan dalam bandar itu berada dalam keadaan bahaya sejak kelmarin selepas banjir merempuh kerja membuat terusan, kata pegawai.

Menteri Kehakiman yang mengetuai pusat krisis banjir kerajaan, Pracha Promnok, memberitahu televisyen Channel 3 yang pegawai bandar mengepam air keluar sepanjang malam di kawasan Samsen dan Makkasan, yang terletak di utara istana raja dan tempat tarikan pelancong.

“Saya bimbang mengenai penduduk Bangkok kerana jika kita tidak boleh mengawal situasi atau mesin pam air rosak, ada kemungkinan Bangkok tenggelam.
“Paras air semalam masih terkawal,” kata Pracha. – AP/Reuters
Berita Harian Online | Thailand berdepan risiko limpahan air:

'via Blog this'

No comments: