Pages

Sunday, August 28, 2011

Rogol anak: Buruh dijel 20 tahun, 14 sebatan

TELUK INTAN: Seorang buruh dijatuhi hukuman 20 tahun penjara dan 14 sebatan oleh Mahkamah Sesyen di sini, kelmarin selepas dia mengaku salah atas tuduhan merogol anak kandungnya selepas mengikat mangsa, berusia 10 tahun, dengan tali rafia, bulan lalu.

Hakim Adli Abd Ghalib menjatuhi hukuman penjara maksimum terhadap tertuduh berusia 45 tahun dari Tanjung Malim, Perak, selepas mendengar hujah dan fakta kes dikemukakan Timbalan Pendakwa Raya, Encik Mohammad Suffian Jaafar, serta rayuan tertuduh.

Dalam rayuannya, tertuduh berharap mahkamah meringankan hukuman ke atasnya dengan alasan dia perlu menjaga anaknya yang lain serta keluarga mereka juga miskin. Bagaimanapun, Encik Mohammad Suffian memohon mahkamah supaya tidak menimbang rayuan itu kerana perbuatan tertuduh disifatkan lebih buruk daripada haiwan.

Mahkamah harus menjatuhkan hukuman berat dan setimpal dengan apa yang dilakukan tertuduh terhadap mangsa yang juga anak kandung sendiri. Hukuman berat ini perlu dijadikan pengajaran bukan saja kepada tertuduh, malah kepada masyarakat pada umumnya.

Tertuduh sepatutnya menjadi pelindung kepada anaknya dan bukannya melakukan perkara yang terkutuk dan menjijikkan seperti ini,' katanya. Dia didakwa merogol anaknya itu di dalam sebuah bilik di rumahnya, sekitar 9 malam pada 20 Julai lalu.

Berdasarkan fakta kes, ketika kejadian hanya tertuduh dan anaknya yang berada di dalam rumah dan tertuduh mengajak mangsa ke dalam bilik tidur. Tanpa syak mangsa mengikut arahan dan sebaik masuk ke dalam bilik, tertuduh terus menerkam mangsa sambil meraba-raba seluruh badan mangsa.

Mangsa yang terkejut dengan tindakan bapanya itu meronta dan cuba melepaskan diri. Selepas membogelkan mangsa, tertuduh kemudian bertindak mengikat tangan serta kaki anaknya itu dengan tali rafia sebelum merogolnya.

Mangsa kemudian menceritakan kejadian itu kepada ibunya selepas pulang daripada kerja sebelum membuat la-poran di Balai Polis Tanjung Malim. Tertuduh ditahan dua hari selepas kejadian itu. -- BHM.

No comments: