Pages

Sunday, August 28, 2011

Pemberontak Libya umum pindah ke Tripoli dari Benghazi

GOTONG ROYONG: Rakyat Libya kelmarin membersihkan sampah sarap yang bertimbun di ibu kota Tripoli. -- Foto REUTERS
TRIPOLI: Pemberontak Libya semalam mengumumkan pemindahan kepimpinan pemerintahan mereka ke bandar Tripoli dari pangkalan mereka yang sebelum ini terletak di Benghazi.Naib Pengerusi Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC), Encik Ali Tarhuni, berkata bahawa pemimpin majlis itu, Encik Mustafa Abdel Jalil, akan datang ke ibu kota itu sebaik saja keadaan keselamatan mengizinkan.


'Semoga demokrasi dan hak perlembagaan Libya berterusan dan kemenangan kepada pejuang yang gugur mati syahid,' kata Encik Tarhuni.Susulan perkembangan terbaru itu, Encik Tarhuni turut dinamakan Menteri Minyak dan Ekonomi Libya.Encik Tarhuni turut menggesa askar yang taat kepada pemimpin Libya, Encik Muammar Gaddafi agar melucutkan senjata mereka.'Lucutkan senjata anda dan pulang. 


Kami tidak akan membalas dendam. Di antara kami dengan anda ialah undang-undang. Saya berjanji yang anda akan selamat,' kata Encik Tarhuni.Pemimpin pemberontak, Encik Abdel Jalil, berkata pihaknya tidak mempunyai angka sebenar penduduk yang terkorban.'Saya tidak pasti dengan jumlah sebenar tetapi berdasarkan pada pergolakan yang berlaku, ia melebihi angka 20,000,' katanya.


Sementara itu, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) telah membenarkan Amerika Syarikat membatalkan pembekuan aset Libya bernilai AS$1.5 bilion ($1.8 bilion) bagi digunakan sebagai bantuan kecemasan.'Wang itu akan disalurkan dalam tempoh beberapa hari mendatang,' kata seorang diplomat Amerika.


Dalam pada itu, di Washington, Setiausaha Negara Amerika, Cik Hillary Clinton, menggesa para pemberontak mengawal senjata mereka dan mengambil pendirian tegas menentang 'faham pelampau.''Keadaan masih tidak stabil tetapi apa yang jelas ialah era Gaddafi bakal berakhir dan membuka laluan bagi era baru di Libya - yang bebas, adil dan aman.'Tiada ruang bagi serangan balas di Libya yang baru.'Masa depan Libya akan aman hanya jika pemimpin dan rakyat saling bekerjasama demi keamanan itu,' kata Cik Clinton dalam satu kenyataannya. -- AP, AFP, Reuters.

No comments: