Pages

Sunday, August 28, 2011

18 mangsa letupan bom

ALGIERS: Seramai 18 orang terbunuh dan berpuluh-puluh lagi cedera, lewat petang semalam ekoran insiden letupan pengebom berani mati di akademi tentera Cherchell di barat bandar raya ini, kata sumber hospital.
Lapan daripada mangsa yang cedera dalam serangan itu yang pertama berlaku di akademi tentera sejak kempen keganasan bermula pada 1990-an di Algeria, dalam keadaan parah, lapor akhbar harian berbahasa Perancis, El Watan di laman webnya. Serangan yang dilakukan dua pengebom berani mati itu kira-kira 100 kilometer di barat Algiers, berlaku 10 minit selepas waktu berbuka puasa pada jam 6.30 GMT.

Dua pengebom itu dengan seorang daripadanya menunggang mostosikal meletupkan dirinya dalam jarak beberapa saat di hadapan laluan masuk ke dewan makan akademi itu. Sumber hospital berkata, mangsa yang terbunuh termasuk 16 tentera dan dua orang awam, manakala mangsa yang cedera dikejarkan ke hospital di bandar berdekatan Sidi Ghiles dan Tipaza, selain hospital tentera Ain-Naadja di Algiers.

Dalam laporan El Watan, pengebom berani mati itu dikatakan sengaja mensasarkan dewan makan pegawai tentera kerana mereka sedang berkumpul untuk berbuka puasa. - AFP

No comments: