Pages

Wednesday, July 27, 2011

Britain tukar pendirian kedudukan Gaddafi


LONDON - Para pemimpin Britain didakwa menukar pendirian berhubung konflik Libya apabila Setiausaha Luar, William Hague kelmarin mengesahkan Britain telah membatalkan tuntutannya supaya pemimpin Libya, Muammar Gaddafi meninggalkan negara berkenaan.

Hague memberitahu, walaupun Britain masih komited supaya Gaddafi diadili di Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC), masa depan pemimpin tersebut kini terletak di tangan rakyat Libya.

Bercakap pada satu sidang media di sini bersama Menteri Luar Perancis, Alain Juppe, beliau berkata, Britain dan Perancis bersepakat sepenuhnya bagi menyokong campur tangan ketenteraan di Libya.

Pada sidang media berkenaan, Hague memberi amaran bahawa Gaddafi mesti meletak jawatan, tidak berusaha untuk membunuh penduduk awam atau menghuru-harakan Libya selepas beliau berundur.

Beliau bagaimanapun tidak mengulangi tuntutan sebelum ini bahawa pemimpin berusia 69 tahun itu perlu meninggalkan Libya.

"Apa pun jalan penyelesaian berhubung konflik ini (Libya), jalan penyelesaiannya boleh diterima oleh rakyat Libya," katanya.

"Rakyat Libya sendiri perlu menentukan masa depan mereka dan bukan kami (Barat)," tambah Hague. - Agensi

Kosmo! Online - Dunia

No comments: