Pages

Monday, June 20, 2011

Tentera potong bekalan makanan di sempadan Syria - Turki


GUVECCI (Turki): Tentera Syria didakwa memutuskan bekalan asas untuk sebuah kampung di sempadan negara itu yang dijadikan tempat orang awam melarikan diri ke Turki.
Saksi berkata, pasukan keselamatan kerajaan menutup satu-satunya kilang roti yang ada di Bdama, selain menyalakan api di sekeliling hutan kampung berkenaan.

Menurut saksi, sebahagian besar kampung itu tidak berpenghuni, manakala beberapa pusat pemeriksaan dibuka di jalan menuju ke kawasan berkenaan yang terletak beberapa kilometer dari kawasan konflik.

Seorang aktivis Syria berkata, sekurang-kurangnya enam kereta kebal dan 15 kenderaan pengangkut tentera memasuki Bdama dalam usaha mereka mengekang protes rakyat di barat laut wilayah Idlib.

Raka El-Abdu, 23, berkata dia melarikan diri dari Bdama pada Sabtu tetapi kembali semula ke situ untuk mendapatkan roti.


Menggunakan laluan di kawasan pergunungan yang hanya diketahui penduduk setempat, Raka kecewa apabila mendapati perkampungan itu lengang.

“Tentera menutup satu-satunya kedai roti yang ada dan kami tak dapat membelinya lagi.

“Saya nampak tentera menembak dada dan kaki pemilik kedai itu,” katanya. Kata Raka, tentera juga mengawal laluan masuk ke kampung itu sambil memeriksa identiti orang awam bagi menahan penunjuk perasaan. Hamid, 26, berkata dia melarikan diri dari Bdama bersama keluarganya selepas tentera melepaskan tembakan rambang di situ. - AFP

myMetro | Tentera potong bekalan makanan di sempadan Syria - Turki

No comments: