Pages

Monday, June 20, 2011

'Pegawai bank' tipu dua mangsa





VANAJAH bersama dua anaknya yang menghidap penyakit leukimia mendakwa menjadi mangsa penipuan pegawai bank palsu.


SEMENYIH – Bagaikan menunggu buah tidak gugur. Demikian nasib seorang wanita yang mendakwa kerugian RM3,500 apabila menjadi mangsa penipuan seorang wanita yang mengaku sebagai pegawai bank yang kononnya mampu mengurus pinjaman peribadi dalam tempoh yang singkat.
Mangsa, E. Vanajah, 35, ibu kepada dua orang anak masing-masing berusia lima dan lapan tahun itu mendakwa wanita terbabit merupakan rakan suaminya dan dia menyerahkan wang sebanyak RM3,500 bagi mendapatkan pinjaman peribadi berjumlah RM15,000 dengan sebuah bank lain (bukan bank tempat suspek bekerja).
Namun sejak menyerahkan wang deposit Mac tahun lalu, sehingga kini dia dan suami masih menunggu wang pinjaman.
Vanajah yang hanya bekerja sebagai tukang cuci berpendapatan RM500 sebulan manakala suaminya bekerja sebagai pemandu lori sebuah kilang perabut yang berpendapatan sekitar RM900 sebulan tergerak hati untuk membuat pinjaman selepas dipujuk wanita itu.
Cerita wanita itu, dia juga bersetuju membuat pinjaman peribadi itu selepas kehidupannya terdesak ekoran dua orang anaknya menghidap penyakit leukimia dan memerlukan wang bagi menampung kos rawatan di Hospital Kuala Lumpur (HKL).
Ibu malang itu sebelum ini mempunyai lima orang anak namun tiga daripada mereka telah meninggal dunia beberapa tahun lalu akibat penyakit sama.
“Saya dan suami cuba membuat pinjaman dan wanita itu menjamin wang pinjaman akan diperolehi dalam masa singkat namun sampai sekarang kita tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku,” ceritanya dengan memberitahu wanita itu kerap berdolak-dalih setiap kali dihubungi bagi bertanyakan mengenai pinjaman wang itu.
Menurut Vanajah yang tinggal di Flat Sri Permai, Kampung Baru di sini, dia terpaksa menggadai barangan kemas sebelum dapat membayar wang deposit sebanyak RM3,500.
Sementara itu, seorang lagi mangsa, P. Nedumaran (gambar), 43, juga mendakwa, dia turut menjadi mangsa penipuan wanita sama yang menipu Vanajah apabila membuat pinjaman dengan ah long dengan mencagarkan geran kereta Nissan Sentra miliknya bagi mendapatkan wang deposit RM15,000 bagi membuat pinjaman peribadi sebanyak RM150,000.
Kata wanita itu, dia mendakwa mengenali suspek melalui adiknya dan tidak sangka wanita itu seorang penipu.
“Saya sudah bayar wang deposit RM15,000 pada Disember tahun lalu namun sehingga kini maklumat mengenai pinjaman saya tidak diketahui apa statusnya,” kata Nedumaran yang bekerja sebagai seorang penasihat perkhidmatan di sebuah syarikat kenderaan di Petaling Jaya.
Menurut Nedumaran lagi, dia kini bukan saja resah kerana kerugian RM15,000 tetapi turut menghadapi masalah untuk membayar semula wang ah long bagi mendapatkan semula geran kereta miliknya.
Berikutan kejadian itu, Vanajah dan Nedumaran yang merasai teraniaya telah membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Semenyih di sini semalam.
Jurucakap polis di IPD Kajang ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan daripada dua mangsa itu dan kes tersebut sedang disiasat.
Kosmo! Online - Negara

No comments: