Pages

Sunday, June 5, 2011

Raja Kemboja bagai tahanan dalam istana



Raja Norodom Sihamoni
Raja Norodom Sihamoni

Hun Sen bolot kuasa selepas rampasan 1997

PHNOM PENH: Raja Norodom Sihamoni mungkin menjadi pewaris kepada susur galur kerajaan kira-kira 2,000 tahun lalu, namun beliau sentiasa kelihatan lebih sesuai dengan persekitaran seni di Eropah, di mana beliau pernah menjadi penari balet, berbanding pergolakan politik di tanah airnya.
Kini, pembantu rapat dan pakar berkata, beliau semakin ketara menjadi tahanan dalam istananya sendiri dengan Perdana Menteri, Hun Sen, mengukuhkan kuasa sejak rampasan 1997 ketika Kemboja secara perlahan keluar daripada kancah Perang Vietnam dan perang saudaranya selepas selepas beberapa lama.
Kumpulan hak asasi manusia pula menuduh beliau dan rakan perniagaannya menambah kekayaan mereka, sementara kebanyakan penduduk terus miskin.

Sihamoni dikelilingi pemerhati kerajaan dan diawasi Menteri Hal Ehwal Diraja, Kong Som Ol, pegawai rapat kepada Hun Sen.

Sihamoni diiringi secara rapat dalam beberapa kunjungannya ke luar dinding istana dengan media dijarakkan. Walaupun perlembagaan memberinya kuasa, ia tidak pernah digunakan.

“Saya fikir kita boleh guna perkataan ‘raja boneka’. Kuasanya dikurangkan hingga kosong,” kata Son Chhay, seorang Ahli Parlimen pembangkang yang lantang mengkritik kerajaan.
Tidak seperti bapanya, Raja Norodom Sihanouk, memiliki enam isteri dan ramai kekasih, Sihamoni masih bujang dan sudah pasti tidak meninggalkan seorang waris bagi meneruskan dinasti bapanya. – Agensi Berita Harian Online | Raja Kemboja bagai tahanan dalam istana

No comments: